hautakangas Kyttäyksestä kannustamiseen, rötösherrat kuriin jne.

Kaikki blogit puheenaiheesta Hiilidioksidipäästöt

Katowicen ilmastokokouksen tuloksia odotellessa

Näin vuosittaisen ilmastokokouksen tuloksia odotellessa on sopiva aika tarkastella mitä maailman maat ovat muutaman viime vuoden aikana saaneet aikaiseksi hiilidioksidipäästöjen suhteen. Käyettävissä olevan datan vuoksi tarkastelussa on aikaväli 2012-2016.

Suomen vuosittaiset hiilidioksidin päästövähennykset tällä ajanjaksolla olivat 5,96 Gton ja kokonaispäästöt vuonna 2016 51,2 Gton.

Ryhmiteltäessä maailman maat eri ryhmiin aikavälin 2012-2016 vuosittaisten päästövähennyksen perusteella voidaan tehdä esimerkiksi seuraavanlaisia havaintoja. 

Autoverotuksen viilaus ei riitä, eikä Suomen ilmastotavoite täyty

Autoverotuksen viilaus ei riitä, eikä Suomen ilmastotavoite täyty – sähköautoilua realistisempi tavoite on autoveron poisto.

Jatkaaksemme tehokasta keskustelua ilmastotavoitteesta ja sähköautoilusta:

Kauppalehdessä on tänään Niko Rouhiaisen huomionarvoinen artikkeli:

Alkuun hieman harvemmin kuultuja lukuja.

Eläköön Maa

Heinäkuussa 2007 järjestettiin maailman kahdeksassa suuressa kaupungissa "Eläköön Maa" (Live Earth) -konsertti, jolla kiinnitettiin suuren yleisön huomio maapalloa uhkaavaan kasvihuoneilmiöön. Yksi aloitteen isiä oli Yhdysvaltain entinen varapresidentti Al Gore.

Suuren yleisön apua tarvittiin jo silloin, ja tarvitaan varmaan nytkin. Kymmeniä vuosia sorvatuista ponsista huolimatta valtioiden saavutukset ilmaston muutoksen torjunnassa ovat jääneet perin kehnoiksi.

Puhtaan lentämisen myytit ja mahdollisuudet

Ilmailualan usko siihen, että omat kasvihuonepäästöt voitaisiin ratkaista tekniikan keinoin, ei näillä näkymin perustu faktatietoon, ainakaan lyhyellä tähtäimellä. Alan ammattilainen Paul Peters toteaa, että uusien lentokoneiden polttoainetehokkuus paranee vuosittain noin 1 %:n vauhdilla, mutta samanaikaisesti  lentoliikenteen kasvu on 5-7 %. Näin ollen uusienkin lentokoneiden hyöty ilmaston kannalta pysyy hyvin selkeästi negatiivisena.

Suomi hiilineutraaliksi 2045

 Hallituksen tavoite toteutuu jos metsämme sitovat kaikki Suomen fossiiliset päästöt.  Tämä on hiukan naurettava juttu, eihä tuo välttämättä muuta mitään päästöjen suhteen. Jos päästöt tehdään sellaisilla tuotteilla jotka uusiutuvat, päästö on silti päästö.

Kivihiilellä tuotettu päästö ei palaudu ehkä kivihiileksi, mutta mitä sillä on väliä kun päästö kuitenkin tulee jollain toisella aineella.

Tärkeintä on hiilen poistuminen varastoon pois ilmasta, ei se että mistä lähteestä päästö on tapahtunut.

Herääkö Saksa vihdoinkin?

Lokakuun loppuvaiheessa monet saksalaiset hieraisivat silmiään kun huomasivat Münchenin Marienplatz:illa Nuclear Pride Party-tapahtuman, jossa esiintyi myös Melty-niminen jääkarhumaskotti. Juuri Saksan kannattaisi harrastaa voimakasta itsekritiikkiä, koska sen hiilidioksidipäästöt ovat peräti 8-kertaiset (muuten leväperäiseen) Ranskaan verrattuna.

Ihmiskunta saattaa pelastaa itsensä hiilidioksidipäästöillä

Ilmaston muutos on tosiasia. Sitä ei kukaan kiistä. 15 000 vuotta sitten oli todella kylmää ja Suomi oli paksun jää- ja lumikerroksen alla. Vasta 11 000 vuotta sitten pitkä kylmä jakso päättyi.

Sapattivuosi maalle hiilidioksidipäästöistä

Otsikko on provosoiva, en esitä hiilidioksidipäästötöntä tai hiilineutraalia sapattivuotta, sehän olisi mahdoton kertamuutos.

Mutta mitä Raamattu sanoo sapattivuodesta:

Herra käski pitämään joka seitsemännen vuoden sapattia viljelystä, jotta maa saisi levätä sinä vuonna (3 Moos 25:4). Ei tuntematon ajatus tänä päivänäkään jättää viljelemättä pelto joinain vuosina.

Herra myös antoi lupauksen, että maa tuottaa kuudentena vuonna tavallista suuremman sadon, jopa kolminkertaisen, jotta syötävää riittää sapattivuonna.

Sähköistetään liikenne ja viherretään sähkö

Suomessa on Euroopan vanhin autokanta. Syynä tähän lie autoilun ja auton hankinnan kova verotus. Tänä hiilitietoisuuden aikana hiilijalanjälkeä tulisi ajatella elämän eri osa-alueiden kantilta, ja yksi näistä on liikenne. Jos sähköntuotantomme olisi vielä mahdollisimman ekologista – ideaalitilanteessa ydinvoimaa uusiutuvien tuella – niin sähköistämällä liikenteen leikkaisimme hiilidioksidipäästöjä reilusti.

 

Meidän hiilisyntimme

Tämä blogi on oikeastaan kuvitettu komenttini JP Lehdon blogiin. Sinnehän kirjoitin:

Siinähän on sellaista historian syntien sovitusjuttuakin, että kun mm. Iso-Britannia on polttanut kivihiiltä isosti, pitää hiilenpoltossa jälkeenjääneiden saada ottaa kiinni. Luulisin, ettei tämä historian tasoitus kuitenkaan koske Suomea, jossa junatkin kulkivat haloilla ja metsät ja suot sitoivat hiiltä ilmasta. Niitä ei lasketa, vaan Suomen historia aloitetaan jostain vuodesta 1990.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä