*

hautakangas Kyttäyksestä kannustamiseen, rötösherrat kuriin jne.

Yksityisautoilu

Onko vihreä vihreää? Pari sanaa autoilusta ja Malmin lentokentästä

Eteeni osui Ilta-Sanomien uutinen Vihreiden autoiluvastaisuudesta ja seuraava kappale "Suomen Kuvalehden mukaan on vaikea välttyä tulkinnalta, että Helsinkiin suunnitellut suuret ns. vihreää aatetta peilaavat liikennemuutokset kärjessään pikaraitiotie sekä ns. kaupunkibulevardit (eli moottoriteiden suunniteltu alentaminen kaduiksi), maksoivat vihreille poliittisesti sen, ”että lähes kaikille Helsingin suurille metsäalueille tuli kaavavaraus rakentamiselle”. http://www.is.fi/autot/art-2000005044698.html

Helsingin liikenteelle aiheutuvat kokonaisvaikutukset tutkittava

Helsingissä tulisi selvittää, miten autoliikennettä mullistavat suunnitelmat vaikuttavat ydinkeskustan saavutettavuuteen jatkossa.   

Tähän mennessä tapahtunutta:

Helsingin yleiskaavan yhteydessä päätettiin kaupunkibulevardien rakentamisesta. Niiden myötä puolitetaan Helsingin sisääntuloväylien ajoneuvoliikenteen välityskyky alentamalla nopeusrajoituksia ja muuttamalla eritasoliittymät liikennevalo-ohjatuiksi tasoliittymiksi. Bulevardien rakentaminen alkanee Vihdintiestä, mutta toteutus vie kaiken kaikkiaan vuosikymmeniä.

RUUHKAMAKSUT - TIETULLIN UUSI TULEMINEN ESTETTÄVÄ

Vihreät ajavat vasemmiston tukemana politiikkaa joka muuttaisi Helsingin kantakaupungin autottomaksi kävelyparatiisiksi jossa ihmiset liikkuvat onnellisina ikuisen auringonpaisteen kajossa.

Tähän pyritään estämällä ja vaikeuttamalla yksityisautoilla liikkuminen ja tunkemalla pyöräteitä jokaiseen mahdolliseen paikkaan, tarpeesta piittaamattta. Pyörätiestä on tullut väline, ei päämäärä.

Kun auto on sulla alla...

Taas saimme eilen Helsingin Sanomista lukea, että Helsingissä ei haluta omistaa omaa autoa. Varmaan osittain totta, mutta kirjoitus oli varsin asenteellinen.

Hakoteillä autoilun verotuksessa

Liikenteen polttoaine- ja ajoneuvoveroja korotettiin vuodenvaihteessa. Tänä vuonna ne tuovat valtion kassaan yhteensä noin 4,7 miljardia euroa. Muutoksia on jo nyt tiedossa myös ensi vuodelle. Pysytään kuitenkin vielä vuodessa 2017, ja tarkastellaan vastikään tehtyjen veronkorotusten vaikutuksia.

Ajoneuvo- ja polttoaineveron ominaisuudet

Yksityisautoilun tulevaisuudesta

Eevi Kinnunen kirjoittaa yksityisautoilusta kolumnissaan Etelä-Saimaassa. Hänen mukaansa sitä puolustavilla puheilla ei ole mitään tekemistä todellisten tarpeiden kanssa, ja autoilua kannatetaan täysin arvo-ja tottumissyistä. Kinnusen mukaan pienikin “kruisailun” rajoittaminen nähdään tahallaan porttina totaalikieltoon. Lähes koko Suomi on rakennettu autoilun ehdoilla, ja suunnilleen joka paikkaan pääsee tai on päästävä ajamaan autolla.

5 askelta parempaan pysäköintiin Helsingissä

1) Siirretään asukaspysäköintitunnuksen lunastaminen digiaikaan

On vaikea ymmärtää, miksei asukaspysäköintitunnuksen lunastamista ole vieläkään saatu sähköiseksi. Paperilapun hakeminen virka-aikaan Vallilasta ei ole enää tätä päivää. Luulisi että kyse on yksinkertaiseta menettelystä, jonka digitalisoimisen ei olisi hankalaa. Muutosta on luvattu ja toivotaan, että prosessi olisi pian maalissa.

 

2) Nostetaan asukaspysäköinnin hintaa

Kaikki pyörätiet vievät Helsinkiin

Pääkaupunkimme valtuusto on päättänyt rakentaa 260 miljoonaa euroa maksavan sillan, jonka autolla ylittäminen ei ole mahdollista. Samoin toimittiin jo kultaisella 1800-luvulla.

 

HSL:n vyöhykemalli edustaa urautunutta ajattelua

HSL:n vuonna 2017 voimaan tulevat maksuvyöhykkeet eivät korjaa tariffijärjestelmästä kuin yhden merkittävän  valuvian:  näyttää siltä (vielä nyt; katsotaan onnistuvatko byrokraatit vielä tämänkin vesittämään), että voimassa olevalla matkakortin kausilipulla olisi jokin arvo, kun matkustetaan ostetun matka-alueen ulkopuolisille vyöhykkeille!

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä