*

hautakangas Kyttäyksestä kannustamiseen, rötösherrat kuriin jne.

Kaikki blogit puheenaiheesta Väyläyhtiö

Väyläyhtiö (Live) olisi subventioautomaatti elinkeinoelämälle

Jo poisvedetyn Liikenneministeriön selvityksen 1/2017: Parempia väyliä – sujuvampaa liikennettä. Selvitys liikenneverkon kehittämisestä liiketaloudellisesti: Liikenneverkkoyhtiö (Live) läpikäyminen on edelleen tarpeen, sillä asiat tulevat eteemme vielä tavalla tai toisella.

Selvityksen alkuosassa todetaan, että valtion budjettikäytänteiden puitteissa väylien ylläpito ja kehittäminen ei onnistu tarkoituksenmukaisesti, vaan on perustettava erityinen yhtiö joka omistaa väylät ja kerää käyttäjiltä maksuja niiden ylläpitoon. Sitten todetaan yhtiön toiminnasta:

Näkökulma: Tieverkon yhtiöittäminen haisee valheille ja propagandalle

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk) ehdotus tieverkoston yhtiöittämisestä sekä uudesta väyläyhtiöstä ovat saaneet murskaavaa kritiikkiä osakseen.

Tämän hetkisten tietojen mukaan liikenneministeriö pyrkii alentamaan liikenteen veroja 1,6 miljardilla eurolla ja siirtämään valtion tieverkon uuteen liikenneverkkoyhtiöön vuoden 2018 alussa. 

Pelekääkkö nää peltipolliisia – oma autosi voi kohta olla sellainen

Ministeri Anne Berner julkisti eilen esityksensä autoverouudistuksesta ja väyläyhtiöhankkeesta. Julkisen keskustelen määrään nähden on hyvä muistaa, että tämä on vasta esitys, ei nykyisen hallituksen linjaus. Poliittisessa sitoutumisessa ollaan vielä kaukana vaikkapa edellisen hallituksen kuntauudistuksesta ja sekin kaatui matkan varrella.

Bernerin tiedotustilaisuuden anti, ainoana häviäjänä autoilevat kansalaiset

Keskustan Berner on nyt esitellyt ratkaisunsa, jota perustellaan kaikella hyvällä ja kauniilla. Valitettavasti ainoana häviäjänä siinä on autoileva kansalainen eli koko ratkaisun asiakas. Hyötyjinä ovat ainakin hallitus velanvähennystavoitteineen, teknologiatoimittajat, tulevat palveluoperaattorit, autokauppiaat sekä LVM:n johtavat virkamiehet.

Liikenneverkkohankkeesta ja liikenneverkkoyhtiöstä

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin tiedotustilaisuus liikenneverkkohankkeen selvityksestä päättyi juuri. Tilaisuus oli mielenkiintoinen ja on erittäin tärkeää, että keskustelu liikenneverkkojen kehittämisestä on nyt avattu. Jotain täytyy tehdä, sillä muuten kansallisomaisuutemme rapautuu. Selvityksen mukainen ratkaisu on perusajatukseltaan hyvä, mutta se vaatii vielä muutamilta osiltaan kehittämistä.

Mika Anttonen puhuu asiaa väyläyhtiöstä - julkista kirjanpitoa on kehitettävä

ST1:n perustaja ja pääomistaja Mika Anttonen on Turun Sanomissa ihmetellyt miksi tieliikennettä varten on perustettava uusi julkinen yhtiö.

"Teiden korjaamiseen on muka vaikea löytää valtion rahaa. Eikö sitten kaikki valtion toiminta kuten sosiaaliturvakin kannattaisi yhtiöittää, niin budjettihuolet olisivat ohi?" sanoo Anttonen.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä