*

hautakangas Kyttäyksestä kannustamiseen, rötösherrat kuriin jne.

Kaikki blogit puheenaiheesta Työmatkaliikenne

Leikataan työmatkoista

Olen piakkoin kaksi vuotta tehnyt niin sanottua 4-6-kiertoa. Eli neljä 12 tunnin duunipäivää (kaksi aamua, kaksi yötä) ja kuusi vapaata on työkierto. Vuositasolla tuo tarkoittaa sellaista rapiaa 130 työpäivää. 6-4-kierrosta (aamut, illat, yöt ja vapaat) siirryttäessä työpäivät liki 200:sta vähenivät siis 33%. Toki päivät pitenivät ratkaisevasti. Nykyaikaiset kevyet ja avustetut työt eivät ole ylivoimaisia painaa pitkää päivää.

 

Töissä se on jokaisen käytävä!

Enpä olisi uskonut että tämäkin päivä koittaa... Verenhimoisen kapitalismin eturivin ristiretkeläisiin kuuluva Anne Berner on saanut viimeinkin kannatettavan idean. Hän on esittänyt että työmatkapyöräilyn verovähennysoikeutta voitaisiin lisätä kansanterveyden ja ympäristön hyväksi. Idea on loistava! Toki tämän täytyisi olla itsestäänselvää maassa joka muiden länsimaiden tavoin lihoo ja laiskistuu mutta yhtäkaikki: pääasia että Nyt on esitetty.

 

Miksi Suomessa ei ole luotijunia?

Kun miettii tuota pääkaupunkiseudun ahdasta asumista ja lisääntyviä pilvenpiirtäjiä, sitä on alkanut pohtimaan, miksei Suomessa ole luotijunia? Entäpä, jos jostain Heinolan korkeudelta pääsisi noin puolessa tunnissa rautateitse pääkaupunkiseudulle?

Onhan Suomi toki harvaanasuttu maa, mutta onko tarkoituksenmukaista pakata suuri osa väestöstä Uudellemaalle, joka rakennetaan täyteen, kun vaihtoehtoisesti voisi kehittää nopeita yhteyksiä lähiympäristöön ja miksei vähän kauemmaksikin?

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä