*

hautakangas Kyttäyksestä kannustamiseen, rötösherrat kuriin jne.

Kaikki blogit puheenaiheesta Tieliikennelaki

Hallitus on vastuussa Bernerin esityksistä

Yksi demokratian isoista periaatteista on se, että vaaleilla valtaan valitut päättäjät ovat vastuussa päätöksistään kansalle. Edustuksellisessa demokratiassa tämän on pitkään katsottu toteutuvan siten, että äänestäjillä on tietyin väliajoin mahdollisuus äänestää päättäjät pois vallasta. Toisin sanoen päättäjän vastuu mitataan seuraavissa vaaleissa.

Liikenteen sujuminen pääkaupunkiseudulla

Muutama päivä sitten julkistettiin poliisin ja Uudenmaan TE-keskuksen suunnitelma asentaa automaattisia kameravalvonta muun muassa kehä I:lle. Perusteena käytetään kehä III:sen onnettomuustilastoja, jotka antavat sellaisen kuvan, että poliisin suorittama nopeuksien valvonta olisi vähentänyt muun muassa peräänajoja ja muita onnettomuuksia. Tosiasiassa kehä III:sella ei ole moneen vuoteen pystynyt ajamaan suunniteltuja nopeuksia, kun se on ollut yhtä työmaata, niin sanotun Jumbon kuin myös lentoaseman liittymän kohdalta.

Hallituksen kafkamainen lainvalmistelu

 

”Basisti saa ajaa keikkabussia, mutta hänen kaverinsa ei.” Näin kirjoittaa Stara verkkopalvelu uusien tieliikenteen säännösten vaikutuksia. Jo viime viikolla uutisoitiin toisaalla, että poliisi tarvitsee itsekin 30 sivun ohjeistuksen uusien tieliikenteen säännösten soveltamiseen. Tuo keikkabussin sääntö tarkoittaa sitä, että lain mukaan bändin jäsen tai roudari saa ajaa keikkabussia, koska on osa yhtyettä, mutta jos yhtye ottaa bussia kuljettamaan jonkun bändin ulkopuolisen, hänellä on oltava ammattiajolupa.

Suomi, yrittäjäystävällinen maa

Suomen ja Venäjän välisen uuden maantieliikenteen valtiosopimuksen mukaan venäläisyritysten rekat voivat ajaa Suomessa eri ehdoilla kuin suomalaisen yrittäjän rekat Venäjällä. Sopimus suosii venäläisiä kuljetusyrittäjiä ja syrjii suomalaisia itäliikenteessä, eikä edes sopimuksen allekirjoittanut liikenneministeriö pidä sopimusta tasapuolisena.

Liikenneturvallisuus rahastus on kallista kansantaloudelle

Liikenneturvallisuus rahastus on kallista kansantaloudelle            5.3.2014

Kuulin, että hallitus on asettanut työryhmän uusimaan tieliikenteen turvallisuussäännöksiä.  Ruotsissa huomattiin jo pari vuosikymmentä sitten, että liikenneonnettomuuksien määrä seurasi tarkasti kansantuotteen kasvukäyrää.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä