*

hautakangas Kyttäyksestä kannustamiseen, rötösherrat kuriin jne.

Kaikki blogit puheenaiheesta Liikennevalvonta

Nopeusvalvontakameroiden määrä tuplaantuu jälleen

Poliisi hankkii 150 uutta tolppakameraa nykyisen 130 kameran lisäksi seuraavan kolmen vuoden aikana, kertoo Yle. Tolppakameroiden määrä tulee kasvamaan 300 prosenttia vuoden 2016 määrään verrattuna, sillä tämän vuoden alussa kameroiden määrä nousi jo 60:llä kameralla aiemmasta.

Kamerapöntöt ja logiikka

Olin aiemmin tällä viikolla työmatkalla viitostien varrella. Moottoritien loputtua alkaa kamerapönttöjen vaihteleva sijoittelu. Muutamat niistä on sijoitettu siten, että kun nopeusrajoitus vaihtuu 100:sta 80:een, on heti perään kamerapönttö. Näiden lisäksi muuten hiljaisella tiellä tuli vastaan ainakin kolme tutka-autoa ja pari oli tienposkessa pysäköitynä ottamassa kuvia mahdollisista kaahareista. Reippaanpuoleisesti valvontaa - melko rauhallisella tieosuudella. Ilmeisesti rikesakkotuotoista on alettu haaveilemaan myös pääkaupunkiseudun ulkopuolella.

Alikattonopeuksista oikein valvottuihin tilanne nopeuksiin

Kun kattonopeudet (80 km/h) tulivat lähinnä äänekkäiden jalankulkijoiden - Enemmistö ry - ajamina, Kekkosen mahdittamana Suomeen 70- luvun alussa, olivat tiestö, ajoneuvot tuolloin - yli 40 vuotta sitten - aivan toisella, varsin heikommalla - kaikesta huolimatta - tasolla kuin tänään.

Peltipoliisit työllistävät turhaan

Lainasin logistisista syistä isäni työhevosta päiväksi, ja olin yllättynyt Kehä 1:selle nousseiden peltipoliisien määrästä. Erityisesti yllätti se Otaniemen ja Karhusaarentien välisellä osalla asemapaikkaansa pitävä, sillä seurauksella että isäni sai kirjeen kotiin.

Olin yllättynyt kuinka näppärästi pääsin tunnustamaan syyllisyyteni poliisin verkkopalvelussa, ja odotin että postissa tulee sakko - vaan eipä tullut, postissa tuli kutsu käydä Malmilla (liitteenä).

Korotettu rikesakko on julma tasavero

Syyskuun alussa rikesakot nousivat tasolle, joka on Euroopan ankarimpia. Ja nyt vain paria kuukautta myöhemmin hallitus  kaavailee taas niihin massiivista korotusta. Lisäksi tavoitellaan rahasammoksi valjastetun ylinopeusvalvonnan  puuttumiskynnyksen alentamista.

Poliisi ajaa mäsällä autolla – uaa, mäsällä autolla

Poliisi ei uhkaa enää ihmisiä putkallakaan, sillä rahat ovat vähissä ja putkia on lakkautettu eri puolilta Suomea kohtalaisen isoistakin kaupungeista, kuten Forssasta, Kankaanpäästä ja Pieksämäeltä. Kyseenalaistan vahvasti sen, kertyykö tästä säästöjä, sillä yksi putkareissu vie noin 100km ajomatkaa ja reilusti työaikaa. (1)

 

Kaahaten kesään

Jälleen pääsiäisen aikana on monet nuoret ja vähän vahemmatkin kokeilleet yleisillä teillä, miten kovaa se oma auto kulkeekaan (viitteet 1-4). Kevät polttelee rinnassa ja kesän menopeli on kaivettu esille tallista ja talven aikana on tehty muutos jos toinenkin suurempien tehojen ja nopeuksien toivossa. Ihmiskunta on aina ollut kilpailunhaluinen ja monet haluavat omistaa kaveri- tai naapuripiirin nopeimman auton.

 

Kansalaisia valvotaan elektronisesti myös maanteillä

 Aloitteesta järjestyspartioiden järjestämisestä öisten raittien turvallisuutta valvomaan raportoi Ilmajoki-lehti 30.2.2014. Itse asiassa elektroninen valvonta kattaa jo nykyään kaikki julkiset piha- ja tiealueet Ilmajoellakin, ja suunniteltu katupartiointi saattaa siksi olla turhaa päällekkäisyyttä

Liikenneturvallisuus rahastus on kallista kansantaloudelle

Liikenneturvallisuus rahastus on kallista kansantaloudelle            5.3.2014

Kuulin, että hallitus on asettanut työryhmän uusimaan tieliikenteen turvallisuussäännöksiä.  Ruotsissa huomattiin jo pari vuosikymmentä sitten, että liikenneonnettomuuksien määrä seurasi tarkasti kansantuotteen kasvukäyrää.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä