*

hautakangas Kyttäyksestä kannustamiseen, rötösherrat kuriin jne.

Normaali ajokortti jo 16-vuotiaalle - näpertely seis!

Suomi saattaa olla lopulta mahdollistamassa nopeusrajoitetun "oikean auton" ajamisen 16-vuotiaille kuskeille, ja toiveena on hiljalleen päästä eroon hengenvaarallisista mopoautoista. Päällisin puolin, vain otsikosta katsottuna, hyvä uutinen!

Tekniset ja käytännön yksityiskohdat herättävät kuitenkin kysymyksiä, erityisesti kun päättäjät alkavat höpistä jostain L7e-ajoneuvoluokasta.


Onko vaatimukset täyttäviä "oikeita autoja" saatavilla?

L7e-luokan ajoneuvo saa painaa tyhjänä maksimissaan 450 kilogrammaa, ja sen suurin sallittu moottoriteho on 15 kilowattia. Edes markkinoiden pienimmät "oikeat" autot eivät tähän muottiin sovi.

Jo lähes mopoautolta näyttävä Smart ForTwo painaa aivan liikaa, ja tehoa on vähintään kolminkertaisesti verrattuna sallittuun. Jopa museoikäinen Fiat 600 on selvästi ylipainoinen, mutta sen moottori on vain *vähän* liian tehokas.

Nopeuden rajoittaminen, uudessa tai vanhassakin autossa, on teknisesti helppoa.  Mutta olemassaolevan moottorin tehoa on hankala vähentää - ainakaan niin, että päästöt eivät lisääntyisi.

45 kilowatin polttomoottorin voi toki rajoittaa 15 kilowattiin ohjelmallisesti. Mutta autossa moottorin pitäisi toimia yhteen mm. vaihdelaatikon ja katalysaattorin kanssa. Parhaimmillaankin tällä tavoin tehorajoitettu kulkuväline olisi huonosti kiihtyvä, hankalasti ajettava, polttoainetaloudeltaan kyseenalainen - ja sen päästöt vastaisivat jatkuvaa kylmäkäynnistystä paikasta A ihan paikkaan B saakka. Tehon rajoittaminen tekisi siitä sanalla sanoen konevikaisen.

Olen siis pikkasen huolestunut, koska L7e-luokka on mainittu jo useammassa tätä asiaa käsitelleessä uutisessa.

Mistään nykyaikaisesta yleisestä autosta ei saa tällaista "kevytautoa" tehtyä järkevästi, vaikka riittävän kevyen aihion löytäisikin.

L7e-luokan ajoneuvoja on toki hankittavissa ulkomailta. Mutta mopoautojen vaihtaminen vähän kalliimpiin ja sata kiloa painavampiin mopoautoihin ei ole millään muotoa järkevä ratkaisu. Nämä eivät olisi paljonkaan nykyisiä kopperoita turvallisempia.

Voin vain toivoa, että L7e:stä puhuttaessa kyseessä on ollut jonkinlainen pahanlaatuinen sekaannus.


"Oikea auto" parantaisi turvallisuutta, mutta...

Jos oletetaan, että Suomessa vain luotaisiin maakohtainen säädös joka sallii nuorille *pelkällä* nopeudenrajoittimella varustetut, mutta aivan oikeat, normaalit, normaalipainoiset ja -tehoiset ja muutenkin perusturvalliset ja käytännölliset autot, niin mitä sitten?

Ensinnäkin, nämä olisivat taajamaliikenteessä aivan yhtä nopeita ja vaarallisia kuin muutkin autot. Tämä ei ole huono juttu, sillä olisivathan ne paljon mopoautoa turvallisempia.

Kuitenkin, 60 km/h nopeuteen rajoitettuina nuorten autot olisivat edelleen tientukkeena maanteillä. Eli juuri siellä, missä nuoret kipeimmin tarvitsevat autoja, päästäkseen kouluun, harrastuksiin tai jopa töihin. Siellä syvällä kepulandiassa, missä bussit eivät kulje ja ratikoita on nähty vain telkkarissa.

Jokainen maaseudulla autoileva on nähnyt, miten "oikeat" autoilijat roikkuvat mopoauton takakulmassa ja sitten singahtavat ohi, kuka mitäkin käsimerkkejä näyttäen.

Tämä ongelma tietenkin, toki, johtuu pääasiassa muista tienkäyttäjistä, mutta se on todellinen. Tien päällä hilluu *kusipäitä*. Ja on aina hillunut.

Ennen vanhaan näiden oli pakko päästä 80-lätkäläisten ohi, vaikka tuore kuski edellä jo ajoi suurinta sallittua nopeutta. Mopoautot ovat näille kusipäille kaksinkertainen punainen vaate, sillä paitsi että niitä ajaa (stereotyyppisesti) noviisi, niin ne myös ovat hitaita kuin traktorit.

Mäkisellä 80-100 km/h rajoitetulla maantiellä sen kiikkerän muovikipon perään kertyykin helposti kymmenien autojen jono, eikä siinä koskaan tiedä kuka lähtee ohittamaan, ja montaako autoa.

Mopoautojen nopeutta ei voi nostaa, sillä ne ovat jo nyt kuolemanloukkuja. Mutta oikean auton nopeuden laskeminen kuuteenkymppiin ei vähentäisi nuoriin kuskeihin kohdistuvaa tieraivoa, eikä vähentäisi vaarallisia ohituksia.


Oikea ratkaisu: ajokortti-ikä alas

Ainoa oikea ratkaisu mopoautojen ongelmaan on laskea ajokortti-ikää ja sallia nuorille aivan tavalliset ja normaalit autot, sekä ajaminen muun liikenteen nopeudella.

Ilman mitään pakollisia varoitusmerkintöjä, kolmioita tai lätkiä.

Maailmalla, muun muassa useassa Euroopan Unionin jäsenvaltiossa, autoa saa nykyään ajaa 17-vuotiaana. Useimmissa Yhdysvaltain osavaltioissa jo 14-vuotias saa ajaa autoa tietyin edellytyksin (ja ilman miltei minkäänlaista ajo-opetusta).

Suomalaisnuori (hyväosainen sellainen) saa 15-vuotiaana rikosoikeudellisen vastuun, uskonnonvapauden sekä oikeuden suorittaa mopokortti. Ja 16-vuotiaana, jos rahat riittää, voi päästä ajamaan lähes yhtä hitaalla ja hengenvaarallisella muovikopperolla.

Tai tietysti kevytmoottoripyörällä, jolla kyllä pysyy liikennevirrassa mukana, mutta pääsee hengestään vielä mopoautoakin helpommalla.

Lainsäätäjiltä on vain unohtunut, että ihminen ei muutu maagisesti fiksummaksi täyttäessään vuosia. Niinpä osaamisen mittaamiseksi onkin kehitetty sellaisia asioita kuin ajo- ja teoriakoe. Nämä toimisivat aivan yhtä hyvin 16- kuin 18-vuotiaille.

 

***

Mopoauto ei ole pelkästään kelvoton, hidas ja vaarallinen kulkine. Se on kuin ikoni suomalaiselle nuorten holhoamiselle, joka kääntyy tarkoitustaan vastaan. Ihan joka risteyksessä.

Mopoautossa ei ole mitään mitä pitäisi säilyttää tuleville sukupolville; nopeudenrajoitin, painorajoitus, maksimiteho ja punainen kolmio kuuluvat kaikki samaan vaarallisten ideoiden roskatynnyriin, johon 80-lätkä heivattiin jo vuosikymmeniä sitten.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

9Suosittele

9 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (9 kommenttia)

Käyttäjän AleksiParkkinen kuva
Aleksi Parkkinen

Itse ehdottaisin että 15v voisi saada mopokortin. 16v voisi muutaman ajotunnin jälkeen saada 2 vuotta kestävän kortin ja taakse kolmion, joilla saa ajaa 80km/h. 18v jos ei ole mitään nuhteita esim. Rattijuoppomus tai toistuva ylinopeus, voisi ajokokeen kautta saada normaalin ajokortin.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

@1. Ööh? Miten ylinopeutta voi saada, jos autossa on nopeusrajoitin? Toki niissä alueissa, missä nopeus on määrätty 30 km tunnissa ja tämä kaahailee yli sallitun rajan?...

Noh, minä olen nähnyt poliisiauton mittaavan kävelykadulla seisoessaan nopeusrajoituksia, missä oli 20 km tunnissa. Siinä sai monet autoilijat kovat sakot, kun yleensä siinä huristellaan 50 km tunnissa. Tämä oli asuinalueella ja merkattu maantien päälle sekä nopeuskyltti 20 km/h.

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas

Se kolmio auton takana jo leimaisi sekä ajoneuvon että kuljettajan, silmätikuksi sekä tieraivon kohteeksi. Jos et muista niitä aikoja kun 80-lätkä oli pakollinen, niin tutkipa asiaa hieman.

Tuolloin myös autot ja tiet olivat aika paljon nykyistä huonompia. Yleisrajoitus oli 80 km/h, eikä moottoritietä ollut kuin pätkiä siellä täällä. ABS löytyi vain joistain uudemmista Volvoista ja Mersuista, ja esimerkiksi ajonvakautusjärjestelmää ei niistäkään.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

@5. Tarkoitit varmaan @1:lle kommentiksi?
Minua on kismittänyt maanteillä huristelevat mopoautot keräilemässä valtavaa autojonoa mutta on niissä ollut vanhuksia ajelemassa eikä pelkästään nuoret.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

Suomessa halutaan vain askarrella esim. Muutaman promillen kanssa vuosikausia.

Turha odottaa mitään järkevää omalta sukupolveltani.

Käyttäjän sarilait kuva
Sari Laitinen

Minulla on sellainen mielikuva, että joissakin Yhdysvaltojen osavaltioissa 16-vuotiaat saavat ajokortin, mutta kortti sisältää järkeviä rajoituksia. Alle 18-vuotiaat eivät saa kuljettaa muita kyydissään, ja jossakin taisi olla jopa aikarajakin, esim. klo 22-06 ei saa ajaa yms.

Pahimmat vaaranpaikathan syntyvät siitä, kun joukko nuoria yllyttää kokematonta kuskia ajamaan talla pohjassa. Jos nuori joutuisi ajamaan vaikka ensimmäisen vuoden yksinään, saattaisi jokunenkin kommellus jäädä tekemättä. Tai sitten ei...

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto

Mielestäni Ei ajokorttia vielä 16-vuotiaille. Sen ikäinen ei ole vielä vastuullinen ajamaan 100-120 km/t.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Monet heistä voivat olla, joten ei ole syytä leimata heitä kaikkia. Mutta joukossa on liian paljon kypsymättömiä, kuten on myös 18-vuotiaidenkin joukossa edelleen.

Suomi on rallimaa ja meillä on pitkiä vähäliikenteisiä etäisyyksiä, jotka houkuttelevat paahtamaan ylinopeutta, vaikka perinteiset soratieosuudet ovatkin vähentyneet huomattavasti 70-luvusta. Siksi Suomea ei oikein voi näissä lainsäädännöllisissä kysymyksissä verrata Keski-Eurooppaan eikä edes Yhdysvaltoihin, jossa pitkä ja kaiken kattava autoilukulttuuri on muokannut liikenteestä luontaisesti rauhallisempaa. Siellä eivät aja vain alle 18-vuotiaat, vaan myöskin 95-vuotiaat mummelit automarketteihin ostoksille.

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas

Tuo rallimaasta puhuminen on taas sitä suomalaisille tyypillistä itsensä/toistensa haukkumista, jota aina kuulee myös alkoholipolitiikasta puhuttaessa:

"Eihän (noi muut) suomalaiset osaa hillitä itseään."
"Eihän Ruotsissakaan, niin miten sitten täällä!"

Todellisuudessa Suomi kuuluu siihen kouralliseen maita, joissa liikennekuolemia on vähiten koko maailmassa, alle 5/100k asukasta.

Muita yhtä liikenneturvallisia maita ovat mm. Islanti, Iso-Britannia, Irlanti ja Saksa, joissa henkilöautoa saa tällä hetkellä kuljettaa 17-vuotiaana. Sekä Tanska, jossa 17-vuotias saa ajaa aikuisen valvonnassa.

Kehtaan myös väittää, että väestön ikääntyessä ajokortin ikärajan laskeminen käy aina vain ajankohtaisemmaksi noissa muissakin maissa. Voisimme hyvin näyttää esimerkkiä tässä - jos kehtaisimme.

Toimituksen poiminnat