*

hautakangas Kyttäyksestä kannustamiseen, rötösherrat kuriin jne.

Liikenneväylämme tuottavat voittoa ja palveluita jo nyt

  • Autoni tuottamassa taloutta. Tässä taisi vaihtua termostaatti, öljyt, suodatin ja pari apulaitehihnaa.
    Autoni tuottamassa taloutta. Tässä taisi vaihtua termostaatti, öljyt, suodatin ja pari apulaitehihnaa.

Kirjoitin Bernerin liikenneverkkohankkeesta ensimmäisen kerran tammikuun alussa,  ja nyt olen ihan vain hieman ihmeissäni.

En arvannut, että ministeri Berner olikin jo kaahaamassa suoraan päin autokauppaa, ottamassa kimmokkeen valtiovarainministeriöstä, ja päätymässä ojaan katolleen vain reilut kaksi viikkoa myöhemmin.

Oletin nimittäin, että kyseessä olisi hyvin valmisteltu ja jo valtioneuvostossa taputeltu hanke. No eihän se ollut.

"Polttoaineiden markkinoiden kehittämistä pohtinut raportti paketoitiin kasaan viime vuoden marraskuussa. Sitten alkoi poikkeuksellinen vaihe. Polttoainetyöryhmä kutsuttiin vielä koolle 18. marraskuuta asti, ja sille alettiin esitellä laajoja uudistuksia liikenneverkkoyhtiöstä ja käyttömaksuista.

– Ne eivät kuuluneet koko harjoitukseen, ja Live-työryhmä oli jo tekemässä omaa työtään. Operaatio tuntui täysin muodolliselta, eikä työryhmässä ollut mahdollisuuksia vaikuttaa ennalta lukkoon lyödyn tuntuisiin ratkaisuihin, kertoo eräs työryhmässä mukana ollut jäsen."

(Taloussanomat 24.1.)
...

Tähän on jokseenkin hankalaa suhtautua. Halusiko Berner alunperinkin epäonnistua? Oliko hänellä aivan väärää tietoa hallituskumppaneiden ja VM:n kannasta asiaan? Vai pitikö hän vain äänestäjiä äärettömän tyhminä?

Oliko koko liikenneverkkoidea alunperinkään Bernerin, vai oliko se kenties itsensä Juha Sipilän alullepanema, ja sitten suojatilleen nakittama?

Pääministeri Sipilä on ehkä ainoa hallituksen edustaja, joka on julkisesti väittänyt ymmärtävänsä jotain Bernerin hankkeen lähtökohdista ja tavoitteista. Omistusohjausministerinä hän olisi myös ollut vastuussa koko väyläyhtiöstä hallituskautensa viimeisen neljänneksen ajan.


...

Liikenneväylämme tuottavat tällä hetkellä valtiolle rahaa miljardeja enemmän kuin niihin käytetään. Ne tuottavat joka vuosi enemmän kuin päättäjien valittelema "korjausvelka", joka on arvioitu noin 2,5 miljardiin euroon.

Meillä on myös niitä kaikkia "uusia palveluita" - ne ovat jo käytössä, ja niitä varten ei tarvita ollenkaan tietulleja tai välistävetäjiä.

Halpa kännykkä tai tabletti toimii mainiosti navigaattorina, ilman eri maksua; sovelluksilla saat myös tiedot ruuhkista ja säävaroitukset, aika-arviot ja kaiken.

Autojen valmistajat tarjoavat vastaavia palveluita ihan vain lisäarvona tuotteelleen.

Vanhankin auton omistaja saa ihan itse päättää, laittaako autoonsa vaikka piilotetun GPS-jäljittimen (hinta ei päätä huimaa).

Onnibus on tehnyt pitkän matkan bussimatkoista jälleen yksityisautoilua halvempia, vaikka kartelli ja päättäjät pistivätkin kovasti hanttiin. Tämä onnistui järkevän verkkokaupan ja korkean asiakastyytyväisyyden avulla, ei suinkaan päättäjien ja viranomaisten. Mutta nyt kilpailijat kartellissakin ovat alentaneet hintojaan.

Uberilla voi paikoitellen matkustaa halvalla ja luotettavasti, vaikka viranomaiset yrittävätkin moisen estää (ja yhtiön bisnesetiikka ja yksityisyyskäytäntö ovat aivan mitä sattuu).

Facebookistakin voi tuurilla napsia kimppakyytejä, ja se voi olla laillista tai laitonta, turvallista tai ei.

Joka tapauksessa, kaikki nykyiset palvelut vain lisäävät tieverkostomme käytettävyyttä ja sen arvoa. Samalla ne tuovat valtion kirstuun lisää rahaa, tai ihmisille lisää aikaa ja rahaa ja työtehoa, ja monipuolisempia liikenteen käyttömahdollisuuksia - eikä niiden tuottamiseen ole tarvittu yhtään ylimääräistä välistävetäjää.

Myös mobility as a service -palvelut kehittyvät vääjäämättä, eikä niitä kiinnosta, kuka väylät tai liikennevälineet omistaa. Pääasia on niiden käytön helppous.

Valtion kannaltahan tämän pitäisi olla erinomaista: ajoneuvoista, vakuutuksista, huolloista ja käyttövoimasta maksetaan edelleen samat verot, mutta samalle tielle mahtuu enemmän ihmisiä.


...

Liikenneverkon yhtiöittäminen, ja "operaattorien" päästäminen apajille, joko leikkaisi miljardeja valtion tuloista, tai kaapisi satoja miljoonia lisää tienkäyttäjien taskuista. Per vuosi.

Tai toki, ehkä väylien ylläpito edellyttäisikin miljardien lainoja, joiden saamisen helppoudella hanketta myös perusteltiin.

Ja lainojen takaisinmaksamiseksi maksujen korotuksia, ja taas lisää lainoja. Kunnes "kannattamaton" ja velkainen infrastruktuuriyhtiö vain kannattaisi myydä pois. Sen jälkeen maksujen korottaminen ja "palveluiden" tuputtaminen vasta alkaisikin.
 

...

Yrittääkö sama hallitus väylien yhtiöittämistä uudelleen heti kuntavaalien jälkeen? Vai jättääkö Sipilä sen suosiolla seuraavan porvarihallituksen hommiksi?

Hanke ei vieläkään ole kuollut, vaan vaivutettu koomaan vähintään kuntavaalien yli. Se on viimeisen kymmenen vuoden aikana noussut haudasta jo kahdesti.

Jos perussuomalaiset lähtevät hallituksesta kesällä ja heidät korvataan täysin alistettavilla ja periaatteettomilla RKP:llä ja kristillisdemokraateilla, mitä tahansa saattaa vielä tapahtua.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas

Bernerin ministeriys saattaa kyllä olla katkolla keväällä:

SK: "Ministeriö maksoi satojatuhansia euroja konsulteille väyläyhtiön suunnittelusta"

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/ministeri...

Käyttäjän jsalmi kuva
Juha Salmi

"Onnibus on tehnyt pitkän matkan bussimatkoista jälleen yksityisautoilua halvempia, vaikka kartelli ja päättäjät pistivätkin kovasti hanttiin. Tämä onnistui järkevän verkkokaupan ja korkean asiakastyytyväisyyden avulla, ei suinkaan päättäjien ja viranomaisten. Mutta nyt kilpailijat kartellissakin ovat alentaneet hintojaan."

Aivan ja reitit vähentyneet, huolloista tässä kohtaa ei edes kannata puhua.

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas

Miksihän kukaan ei osallistu kilpailuun reiteistä? Ai niin, tarttis olla kartellin jäsen tai ministerin tosi hyvä kaveri.

Monilla nykyisten bussireittien pätkillä liikennöintiin riittäisi tilataksi, ja sellainen säästäisi polttoaine- ja kalustokustannuksissa paljon.

Enin osa pitkän matkan bussilipuista ostetaan nykyään netissä, joten olisi myös mahdollista laittaa isompi bussi, tai useampi, niille vuoroille joilla on enemmän matkustajia. Tai tihentää vuoroväliä ja nostaa kaluston (ja tieverkon) käyttöastetta.

Käyttäjän jsalmi kuva
Juha Salmi

Niin miksiköhän ei halukkaita kilpaile reiteistä jotka eivät kannata vaan lopettavat ne? Ei taida syytä löytyä kaveripiiristä

http://www.esaimaa.fi/Online/2016/10/20/Savitaipal...

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas Vastaus kommenttiin #4

Jos reitillä "ei toistaiseksi ole ollut juuri kulkijoita", niin miksi siellä siis pitäisi kulkea busseja?

Toimituksen poiminnat