*

hautakangas Kyttäyksestä kannustamiseen, rötösherrat kuriin jne.

Maksutonta joukkoliikennettä on kokeiltava

​Hesarin viimeviikkoinen mielipidemittaus näyttää nostattaneen verenpainetta verrattain lyhyesti, erityisesti kokoomuslaisten kuntapoliitikkojen keskuudessa. Vähät siitä, että kyselyyn vastanneista kokoomuksen äänestäjistäkin peräti 49% halusi joukkoliikenteen maksuttomaksi.

Erilaisia spekulaatioita lentelee; jälleen kerran joku väittää, että joukkoliikenteen maksuttomuus ei vähentäisi autoilua; toinen toistelee uskomusta, että ihmiset käyttäisivät joukkoliikennettä enemmän lyhyisiin matkoihin; kolmas selittää, että pyöräily ja käveleminen vähenisivät.

Omakohtaiset kokemukseni eivät kuitenkaan tue mitään noista olkipukeista.

Ajaisin autolla varmasti vähemmän, jos joukkoliikenteestä ei tarvitsisi maksaa erikseen. Tällä hetkellä minun on kuitenkin halvempaa autoilla, sillä autosta on pakolliset maksut maksettu ja diesel on, ainakin minun matkustustarpeillani, paljon halvempaa kuin kuukausilippu. Kännykkälippua käytän käydessäni Helsingin keskustassa, tai muualla minne autoa ei saa järkevästi.

Olen kyllä ollut myös kausilipullinen HSL:n asiakas välillä vuosikausia putkeen. En muista, että minulla olisi koskaan ollut kiusausta odotella ratikkaa tai bussia sen sijaan, että olisin kävellyt pari pysäkinväliä.

Eikä kauniina päivinä liioin tullut kiusausta jättää polkupyörä kotiin, ennenkuin hajotin välilevyni kolmatta tai neljättä kertaa.


Positiiviset vaikutukset esiin, mars:

Oikeistolaiset ideologit eivät suostu näkemään maksuttomuudessa niin mitään positiivista, eikä maksuttomuutta puoltavia puheenvuoroja tunnu tulevan sen paremmin vasemmaltakaan laidalta - mitä pidän hieman kummallisena.

Kuitenkin pelkästään lippujärjestelmästä luopumalla säästäisimme miljoonia vuodessa. Viimeisin järjestelmäuudistus maksoi kuusikymmentä miljoonaa euroa, käyttöliittymän ja muiden ongelmien korjaaminen maksaa vielä miljoonia lisää, ja... näiden järjestelmien elinkaari mitataan nykyään vain vuosissa. Kohta, kun joku johtaja vain vaihtuu, ollaankin pistämässä kymmeniä miljoonia taas seuraavaan järjestelmään.

Oma säästönsä tulisi liikenteen nopeutumisesta erityisesti bussilinjoilla, mutta jossain määrin myös raitiovaunuissa ja junissa, kun kortin "leimaamisen" tarve poistuisi. Matkustajat pääsisivät nopeammin sisään ja ulos, ja pysähdyksistä tulisi merkittävästi lyhyempiä.

Per tunti, yksi matkalla säästetty minuutti tarkoittaa karkeasti noin 1.7 prosentin säästöä kyseisen liikennevälineen yksikkökustannuksiin. Kolmen minuutin säästö tarkoittaisi jo viiden prosentin voittoa. Tätä voi ajatella vain säästyneenä rahana, tai sitten lisääntyneenä kapasiteettina.

Busseissa pelkästään viiden minuutin nopeutus per tunti tarkoittaisi useiden miljoonien eurojen säästöä vuositasolla - tai miljoonia nousuja / matkustajakilometrejä lisää, samalla rahalla.

Mainittakoon tässä yhteydessä, että juuri käyttöön otetut uudet matkakorttilaitteet ovat kuljettajien mukaan hidastaneet bussivuoroja minuuteilla, eli lisänneet bussiliikenteen yksikkökustannusta miljoonilla euroilla per vuosi.


Kokeilu käyntiin, pulinat pois:

Voisimme helposti kokeilla maksuttoman liikenteen vaikutuksia Helsingissä ja muuallakin; senkuin valitaan liikenneväline, paikka ja/tai aika, ja sitten huputetaan maksulaitteet.

Kokeilun voisi aluksi rajata esimerkiksi ruuhka-aikojen ulkopuolelle, jolloin se ei pahimmassakaan kontrollifriikin kauhuskenaariossa "häiritsisi" työmatkaliikennettä, ja suurin osa nykyisistä maksavista asiakkaista joutuisi yhä maksamaan kuten ennenkin.

Kun sitten kaiken paheksunnan jälkeen voitaisiin todeta, ettei transportaatioanarkia uhannutkaan yhteiskuntaa, voitaisiin siirtyä seuraavaan vaiheeseen ja kokeilla maksuttomuutta kellon ympäri. Tämä voitaisiin toteuttaa esimerkiksi joka kuudentena päivänä, jolloin jokaisella kalenteriviikolla olisi ainakin yksi maksuton päivä.

Kausikortin käyttäjät eivät luopuisi lipuistaan tämän takia, mutta moni nykyinen autoilija tai vähävarainen saattaa käyttää joukkoliikennettä juuri noina maksuttomina kellonaikoina tai päivinä.

Jo muutaman kuukauden kuluessa matkustajat tottuvat tilanteeseen, ja aletaan saada relevanttia dataa johtopäätöksiä varten. Tärkeitä kysymyksiä ovat muun muassa:

- Hei, olisitko täällä, jos joukkoliikenne ei olisi tänään maksuton?
- Paljonko rahaa aiot käyttää?
- Onko liikkeenne asiakasmäärä kasvanut tai vähentynyt maksuttoman joukkoliikenteen päivinä?


Lisäksi pidän todennäköisenä, että moni köyhä eläkeläinen, työkyvytön, syrjäytetty sun muu kykenee ja pärjää elämässään paljon paremmin, jos voi liikkua miten haluaa. Edes pääkaupunkiseudulla, edes muutamana tuntina vuorokaudessa.

Onnistuneen kokeilun jälkeen voidaan vielä kokeilla kokonaisia maksuttomia kuukausia eri vuodenaikoina. Tällöin nähtäisiin konkreettisesti, miten paljon käyttö lisääntyisi, ja mitkä pitemmän ajan taloudelliset ja liikenteelliset vaikutukset ovat.

Kokeilun voisi toteuttaa kahden vuoden aikana, vaiheittain lisäten maksutonta aikaa. Tulosten pohjalta voitaisiin sitten tehdä päätöksiä - ilman mitään värikkäitä silmälaseja tai ideologisia palopuheita.

Olen kohtalaisen varma, että maksuttomuus tekisi joukkoliikenteen paitsi edullisemmaksi ja helpommaksi käyttäjilleen, myös halvemmaksi maksajilleen, nimittäin per kuljettu matka ja maksettu veroeuro.

Mutta taloudelliset kerrannaisvaikutukset ovat kuitenkin se asia, joka saattaa tehdä maksuttomasta joukkoliikenteestä haluttavan myös "porvareille".



Olen Piraattipuolueen ehdokkaana Helsingissä ja tutustukaa meihin ja meitä saisi myös rahallisesti yada yada blabla tsekkaa https://piraattipuolue.fi vaikka.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän puppek kuva
Tuomas Karhunen

Vastaavanlaiseen blogiin jo kommentoinkin, että haluaisin maksuttoman LENTOjoukkoliikenteen Suomen sisälle. Olisi nopeampi käydä kavereita ja perhettä moikkaamassa siellä täällä. Myös junat ja bussit voisivat olla maksuttomia.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Tuo aikaa vievä leimaus tai korttien lukeminen jäisi pois, jos mentäisiin Saksan suurkaupunkien malliin, jossa lippuja ei leimailla tai lueta eikä niitä voi ostaa liikennevälineistä lainkaan. Pistotarkastuksia tehdään sen verran harvoin vaunuun nousevien siviiliasuisten tarkastajien toimesta, että satunnaiselle matkailijalle liikenne on käytännössä ilmaista ...

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Eräiden puolueiden mollaamisen tässä olisi voinut jättää pois. Itse idea on hyvä; kokeillaan. Sillä ei juuri mitään menetä.

Yleinen taloustieteen tosiasia kuitenkin on että maksuttoman tai osin subventoidun hyödykkeen kysyntä kasvaa epänormaalin korkealle. Tämä näkyy esimerkiksi leipäjonoissa ja kaupunkien vuokra-asunnoissa. Usein siihen liittyy ongelmia.

Sinänsä maksujen perimisestä voisi tehdä myös fiksun version.

Miten muuten ajattelit toteuttaa linjasuunnittelun kun myytyjen lippujen kautta ei enää saisikaan tarkkaa informaatiota käyttäjämääristä? Hintainformaatio on yleisesti hyvin tärkeää resurssien allokoinnissa.

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas

"maksuttoman tai osin subventoidun hyödykkeen kysyntä kasvaa epänormaalin korkealle"

HSL:n nykyinen joukkoliikenne on jo 50-prosenttisesti subventoitua, kausikorttien osalta enemmänkin. Kun kaupunkien julkilausuttuna tavoitteena on nimenomaan lisätä palvelun käyttöä, tuskin voidaan puhua epänormaalin korkeasta kysynnästä.

"myytyjen lippujen kautta ei enää saisikaan tarkkaa informaatiota käyttäjämääristä.."

Nykyäänkään ei saada, paitsi bussiliikenteen osalta - ja siinä tuon tiedon keräämisen kustannus on valtava. Kausikortteja ei tarvitse raideliikenteessä leimata lainkaan, mutta kyllä nekin vuorot vain osataan suunnitella.

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

>Kokeilu käyntiin, pulinat pois

ooo

Oikein, juuri noin, paino sanalle _kokeilu_. Päätös vasta tuloksien jälkeen.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

"Maksutonta joukkoliikennettä on kokeiltava"

Ehdottomasti!

Henry

Toimituksen poiminnat