*

hautakangas Kyttäyksestä kannustamiseen, rötösherrat kuriin jne.

Bernerin liikennesotku - kuka hyötyy?

Olen nyt illan aikana yrittänyt tutustua näihin Liikenneministeriön hankkeisiin, ja parhaillaan kuuntelen Ylellä digitalisaatiosta ja mobiiliteknologiasta höpisevää lobbariministeriä itseään.

Joku tyhjä lupaus "tietoturvaan sitoutumisesta" tuli myös. Heh. Mobiiliverkoissa nykyisellään ei edes ole tietoturvaa, mutta mitäpä viestintäministeri sellaisesta tietäisi.
 

Yksityisyyden suojan ja liikkumisen vapauden lisäksi, tässä nyt tulee mieleen muutama pointti:

1. Auto- tai polttoaineveron alentaminen ei vähentäisi päästöjä, eikä suosisi suomalaista työtä (jota tämän hallituksen kai oli tarkoitus yrittää lisätä).

2. Ajatus, että rahat otettaisiinkin tien käyttämisestä, rankaisisi sekä taloudellisilla että vanhoilla autolla ajavia, eli ympäristötietoisia tai pienituloisia tienkäyttäjiä. Lisätuloja se tietäisi autonvalmistajille sekä öljy-yhtiöille.

3. Luonnollisten monopolien yhtiöittäminen on yleensä edeltänyt niiden yksityistämistä. Ehkä muutamalla vuodella, mutta yksityistäminen on kuitenkin se lopputulos jota nämä Bernerin edustamat voimat hakevat. Ja sitten alkaa se hintojen nousu (Digita, Caruna, mitäs näitä oli).

4. Taas höpistään, että liikenteen digitalisaatiota voitaisiin alkaa viedä ulkomaille ja että siitä tulisi joku Suomen Google (koska "uusi Nokia" kuulostaa vähän pahalta jo). Harmi vaan, ettei Suomen liikenteessä edes ole niitä ongelmia, joita tällaisella hankkeella olisi tarkoitus ratkaista.

5. Nykyisellään Bernerin yhtiöittämishanke vaikuttaisi suoralta jatkumolta ns. Ollilan ryhmän aikaisemmalle hankkeelle, jota Merja Kyllönen (vas.) aikoinaan yritti ajaa kuin käärmettä pyssyyn. Tulokulma on vähän erilainen, mutta tavoitteet samat. Ne tavoitteet ovat Elinkeinoelämän valtuuskunnan sanelemia.

...

Niin, ja oli se taksiasiakin. Taksialaa siis lähdettäisiin vapauttamaan väärästä päästä - maksimitaksat poistuisivat, joten saisimme juurikin ne haitat, joita Ruotsissa on vapauttamisen myötä päästy kiroamaan. Olemassaolevat taksifirmat saisivat enemmän lupia ja helpommin, uusien yrittäjien sen sijaan olisi hankala päästä alalle edelleenkään.

Ainoa positiivinen puoli on, että typerä reviirisääntely lievenisi.

Jotenkin hemmetin hauskaa, että tämä taksikartellin lievä heikennys oli se ainoa asia, josta persut älähtivät. Heille siis kelpaa tieverkon muuttaminen käyttömaksulliseksi?

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

Tietoturva??Nauratatko ketä?Kun merkel antoi viimeiset hyväksynnät turkille,se tarkoittaa sitä,että suomeen tulee sensuuri jokaiselle saitille sitä mukaa JOS on kyse jostakusta poliitikosta tahi muusta sisärenkailaisesta.

Eli kätevä väline käyttää turkin ,vaikka merkel antoi avoimet vapaudet polkea sananvapautta ja ihmisoikeuksia EU nimissä,

Näin saamme eun hakeman "poliitikot ynm.sisäpiirisakki"suojan voimaan.Misä kuvittelet suomen seisovan?Ja mikä tärkeintä,kuka pelkää?

Tiedoksi eu halusi jo muutama vuosi sitten nettivalvonnan.

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas

Euroopan tuomioistuin on todennut kaikenlaisen massavalvonnan ihmisen perusoikeuksien vastaiseksi.

Verkkosensuuri ei nyt kuitenkaan tähän liikennejuttuun liity mitenkään, joten joudun kysymään että häh.

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

Ei se oikeastaan kuulu tähän,mutta se mikä jäi monelta huomaamaata,on siinä että pikkuasioilla näperretään.Kun ketään ei kiinosta se kuinka viedään oikeuksia ihmisiltä eu -kolhoosissa.Ensinnä kannattaa muistaa että suezin kanav ja turkki ynm.olivat jo aikojen alusta ns.riitakapuloina näiden maiden isäntähillumisissa.Suomen rooli oli tosin silloin rauhanturvaajoukoissa(vaikka se poliittinen peli sakemannien mm.natsijphtaja 50 luvulta )

Sanavapaus kova sana ,vai?

Olen huomannut että ihme sensurointia iskee,kysymättä tässä maassa 2016

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas

Päivitystä sen verran, että ilmeisesti persut vastustavat lopulta myös teiden yhtiöittämistä:

http://www.hs.fi/politiikka/a1460955091151?jako=40...

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Näyt jo itse tulleen samaan tulokseen kuin itsekin lukiessani mm. puolueen puheenjohtaja Soinin viimeisintä blogia, jossa hän kirjoittaa "Hallitusohjelma ei sisällä Bernerin esityksiä, eikä hallitus ole niitä käsitellyt. Asioita ei voi viedä eteenpäin ilman yksimielisyyttä hallituksessa. Sitä ei nyt ole, eikä Liikennekaari etene." http://timosoini.fi/

Tuo mitä ilmeisimmin käsittää myös liikenneväylien yhtiöittämisen vastustamisen uutisoidun taksiliikenteeseen kohdistuvat ministeri Bernerin esitykset, jotka lähtevät lausunnoille. Saatujen lausuntojen jälkeen nämä sitten käsitellään kokonaisuutena hallituksessa ennen lopullista päätöstä.

En muuten itse löydä kirjallisesta hallitusohjelmasta (kärkihankkeet) kummankaan esityksen kohdalla Bernerin tekemää esitystä siinä laajuudessa, jossa hän nyt on esityksensä tehnyt.

http://valtioneuvosto.fi/documents/10184/1427398/R...

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas

Jotakuta faktantarkistajaa voisi kiinnostaa Vanhasen väite, että "väylien rahoitus pitää irrottaa budjettikehyksistä EU:n talouskurivaateiden vuoksi".

Nimittäin viime aikoina on kovasti ollut muotia syyttää EU:ta asioista, joita hallitus haluaa tehdä. Sitten taas kun EU valittaa vaikkapa Suomen vajavaisesta sosiaalibudjetista tai ihmisoikeuksia rikkovista laeista, päättäjät viittaavat kintaalla.

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

ps.se,että puhelimia kuunnellaan on jo totta.Ja kaikenlisäksi tietokoneesi voi kokea "yhtä äkkiä"tiltin.Pelkästään sen takia että annat ilmi "väärää" tietoa,eli sopimatonta joka ei nyt oikein passaa "vallanpitäjille".

Janne P Hukkinen

Heh, hyvä teksti =]

Mutta miten polttoaineveron alentaminen ei suosisi suomalaisia työpaikkoja? (Eikö kuljetuskustannusten mahd. pieneneminen voisi lisätä niiden käyttöä?)

Toimituksen poiminnat