hautakangas Kyttäyksestä kannustamiseen, rötösherrat kuriin jne.

Pisararadalle olemassa vaihtoehto

  • Oikoraide luonnosteltuna kartan päälle. Vasemmassa yläkulmassa Huopalahti, oikeassa Käpylä
    Oikoraide luonnosteltuna kartan päälle. Vasemmassa yläkulmassa Huopalahti, oikeassa Käpylä

Keskiviikkona 26.11. Hesari uutisoi Pisara-ratahankkeen "kannattavuuden romahtaneen". Tämä tarkoittaa käytännössä, että rataa puolustaneet laskelmat olivat alunperinkin aivan yltiöoptimistiset. Onneksi tällä kertaa totuus tuli ajoissa ilmi.

Erityisesti oppositiopuolueet tarttuivatkin ongelmaan, ja haluaisivat nyt lykätä Pisaran rakentamista, sekä parantaa rataverkon toimivuutta "muulla tavoin". Konkreettisia esimerkkejä heillä ei kuitenkaan ollut esittää.

Autetaanpa vähän. Esitän tässä selkeän, konkreettisen vaihtoehdon Helsingin ja Uudenmaan raideliikenteen parantamiseksi siten, että se palvelee Helsingin ympäryskuntia merkittävästi nykyistä paremmin.

Yhä suuremman osan matkustajista kannattaa siirtyä junaan, ja monilta ennestäänkin junaa käyttäviltä putoaa matka-ajasta pois minuutteja. Samalla Helsingin ratapihan ruuhkaa pystytään helpottamaan useiden junien verran per tunti.

Hintaa uudistukselleni tulee rakennusvaiheessa vain kymmeniä miljoonia euroja.


Pisara on huono ratkaisu nykyisiin ongelmiin

Tällä hetkellä kaikki pää- ja rantarataa, sekä kehärataa kulkevat junat joutuvat väkisin käymään kääntymässä ruuhkaisessa umpikujassa, joka on Helsingin asema.

Junalla matkustaminen vaikkapa Vantaalta Espooseen vaatii vähintään minuutteja kestävän vaihdon joko päärautatieasemalla, Pasilassa tai Huopalahdessa, ja tähän liittyy kömpelöä laiturilta toiselle siirtymistä, sekä odottelua kylmässä ulkoilmassa.

Pisara ei tätä ongelmaa tule poistamaan, vaan pahimmillaan pidentää matka-aikoja. Osalle matkustajista toki tulee vaihdon sijaan mahdollisuus vain kiertää junassa ylimääräinen kolmen pysähdyksen lenkki. Siis jopa varttitunnin istunto Helsingin alla - aivan turhaan.

Ja mikäli Pisaran, tai Pasilan, liikenne jostain syystä pysähtyisi, olisi edessä jälleen samantapainen kaaos kuin Helsingin ratapihan laitteistojen vioittuessa. Liikenne puuroutuisi kuten nykyäänkin, ja junavuoroja peruttaisiin Kirkkonummea ja Keravaa myöten.

Pisara on paperilla elegantti ratkaisu, mutta se on suunniteltu palvelemaan vain pääkaupunkia - ei ympäristökuntia, joista suurin osa radanvarsien matkustajista tulee (tai joihin menee).


Selkeämpi ratkaisu: oikoraide

Mikäli Käpylän ja Ilmalan välille rakennettaisiin edes kahden kiskoparin oikoraide, voitaisiin matka-aikaa Espoon ja Vantaan välillä leikata useita minuutteja. Osa paikallisjunista voisi ajaa vaikkapa suoraan Leppävaarasta Tikkurilaan ja takaisin, muiden paikallis- ja kaukojunien matkustajat voisivat vaihtaa näihin muutamalla suurimmalla asemalla pitkin matkaa.

Kunhan vaihdot organisoitaisiin järkevästi, matkustajien ei täytyisi välttämättä edes vaihtaa laituria. Vähemmän odottelua, vähemmän kiipeilyä tai turhia suunnanvaihdoksia.

Ratkaisu olisi erittäin edullinen ympäryskuntien kannalta, muttei lainkaan vähentäisi pääkaupungin houkuttelevuutta - päinvastoin, se tekisi radanvarsista vieläkin haluttavampia asuin- ja työpaikkoja myös Helsingin sisällä. Lisäksi se auttaisi Helsingin ja Pasilan asemien ruuhkiin, parantaen aikataulujen pitävyyttä.

Myöskään Helsingin, Pasilan (ja mahdollisen Pisaran) liikennöintiongelmien ei enää tarvitsisi halvaannuttaa raideliikennettä kymmenien kilometrien päässä. Ruuhkia voitaisiin purkaa vain ohjaamalla osa junista radalta toiselle, suoraan Käpylän ja Ilmalan välistä.

Kaiken kaikkiaan, raideliikenneyhteydet ja huoltovarmuus koko Uudellamaalla paranisivat merkittävästi.


Hinta

Tämän oikoraiteen ei tarvitsisi olla erityisen pitkä, eikä se vaatisi minkäänlaista tunneliratkaisua.

Raiteet voisi vetää rantaradalta nykyisen Ilmalan aseman pohjoispuolelta, nykyisen varikon pohjaa pitkin, yhdistymään päärataan hyvissä ajoin ennen Käpylää.

Keskustaa lähimmät vaihtoasemat olisivat näin ollen Huopalahti ja Käpylä.

Tämä edellyttäisi vain pieniä muutoksia VR:n varikkoalueeseen, joka tulee olemaan muutenkin myllerryksessä lähivuosina, kun ilmeisesti ainakin osa siitä on tarkoitus kattaa puistokannella.

Oikoraide tekisi uudesta Pohjois-Pasilan alueesta vielä tärkeämmän solmukohdan kuin nykyiset suunnitelmat, ja sujuvoittaisi merkittävästi mm. työmatkaliikennettä pääradan suuntaan.

Paljonko maksaa kilometri uutta 2-4-raiteista junarataa minimaalisilla pohjatöillä, tasaisessa maastossa, tarvittavine silta- ja ylikulkutöineen ja laiteasennuksineen? Olisiko yhden uuden raideparin rakentaminen Ilmalasta pääradalle jopa 20 miljoonan euron kustannus?

Kun tätä vertaa sadan miljoonan euron hintaiseen asetinlaiteuudistukseen, tai kolmen miljardin euron Pisara-hankkeeseeen, lienee selvää, mistä pääkaupunkiseudun junaliikenteen ongelmien ratkaiseminen, ja rataverkon liikenteen sujuvoittaminen ylipäätään kannattaisi aloittaa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (11 kommenttia)

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Helsingin ratapihan ongelmiin on jo löydetty Pisaraa halvempia korjausvaihtoehtoja kuten raiteiston ja asetinlaitteen uusiminen. Lisääkin varmasti löytyy kunhan asiat käydään avoimesti läpi.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1...

Siitä olen kiinnostunut onko Pisara-kriitikoilla taitoa pöyhiä myös projektin takana piilevää "maan tapaa". Valtakunnan edun kannalta olisi nimittäin syytä.
http://www.rautatiematkustajat.fi/Hesari20_04_2011...

Terveisin Kalevi Kämäräinen
http://www.rautatiematkustajat.fi/index.htm
https://www.facebook.com/pages/Rautatiematkustajat...
https://www.facebook.com/groups/108232592543581/?f...

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas

Huomaa, että oikorata ei mitenkään estä Pisaran rakentamista tulevaisuudessa. Se olisi vain hyvin halpa, ja tällä hetkellä helppo, ratkaisu pariin ongelmaan joita Pisaran pitäisi ratkaista.

Sekä pariin ongelmaan, jotka Pisara toisi mukanaan.

Tuossa muutama minuutti sitten kun katsoin Reittioppaasta vaihtoehtoja Tikkurilasta Leppävaaraan, kolme ensimmäistä oli vaihdollisia junia. Vaihtoaika Pasilassa korkeimmillaan viisi minuuttia - eli varsin hyvin optimoitu nimenomaan tuota reittiä varten.

Oikorata lyhentäisi tuon reitin matka-aikaa ainakin kymmenellä minuutilla. Pisara pidentäisi sitä entisestään viidellätoista - tai sitten junat täytyisi myös Pisaran kanssa pystyä järjestelemään niin hyvin, että Pasilassa ehtisi vaihtaa vain kipittämällä portaat ylös, aseman toiseen päähän, ja portaita alas. :)

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Ei pisaaraakaan investointirahaa Pisaraan. Täysin järjetön hinta kääntöraiteesta.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Täysin samaa mieltä. Pelkään kuitenkin, että tämän kannattamattoman hankkeen kannattajat löytyvät nimenomaan vihreistä ja todennäköisesti myös rakennusfirmojen lobbaamasta kokoomuksesta.

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas

Erilaiset kauppakeskusten ym. arvokiinteistöjen omistajat Helsingissä ainakin hyötyisivät. Armaan kotikaupunkini historiallinen keskusta kun on nykyään lähinnä pelkkä iso ostari.

Kelpaa siis pakottaa sinne populaa naapurikunnistakin.

Jussi Ollila

Voi olla että tuo vaatisi sillan, sillä ratapihan ylittäminen kiskojen poikki kohtisuoraan ei ole ongelmatonta. Suunnilleen sama kuin että ratapiha poistettaisiin käytöstä. Silti tämä voi olla ihan kohtuuhintainen ja kannattava.

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas

Tuo varikkoalueen eteläpää on jo kaavoitettu nimellä "Ylä-Pasila". Olen saanut käsityksen, että varikkoalueen päälle oltaisiin rakentamassa kansi ja sen päälle toimitiloja, eli ratapiha myllätään joka tapauksessa.

http://www.uuttahelsinkia.fi/fi/pasila/perustietoa...

Käyttäjän OulaLintula kuva
Oula Lintula

Näetkö yhtään häiritsevänä sitä, että ei vain keskustaan vaan myös Pasilaan menevän liikenteen kapasiteetista pudotetaan osa pois?

Tässä tarvitsisi nyt jonkinmoista tietoa siitä, kuinka iso matkustajavirta itse asiassa haluaa vaihtaa Pasilassa junaa ja kuinka iso pyrkii nimenomaan Pasilaan tai keskustaan tai niistä pois nimenomaan niiden itsensä takia.

Jälkimmäiseen ryhmään on tietty lisättävä nekin, jotka haluavat vaihtaa Pasilassa kaukojunaan tai raitiovaunuun.

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas

Kuten sanoin, osa lähijunista voisi ajaa esimerkiksi Leppävaaran ja Tikkurilan väliä. Nämä vetäisivät ensinnäkin Pasilassa vaihtavan matkustajamassan, ja lisäksi houkuttelisivat uusia junankäyttäjiä muista liikennemuodoista (kun junamatka radanvarrelta toisen radan varrelle lyhenisi sen 5-15 minuuttia).

Toki myös Kehäradalle voisi laittaa aina välillä pari junaa, jotka vain kiertävät ympyrää käymättä keskustassa. Tätä varten täytyisi analysoida matkustajavirtoja, ja se onkin helpommin sanottu kuin tehty.

Keskustassa käyvistä junista matkustajat voisivat vaihtaa oikojuniin pitkin rataa, muutamalla suurimmalla asemalla. Mikseipä voisi olla myös hitaampia oikojunia, jotka pysähtyvät joka seisakkeella.

Joka tapauksessa suurempien junaratojen kapasiteetti ei enää riippuisi siitä, miten paljon junia Pasilaan / keskustaan / Pisaralle mahtuu.

Käyttäjän OulaLintula kuva
Oula Lintula

Luulen että meillä on erilaiset näkymykset siitä, kuinka isolla osalla nykyisin Pasilaan tulevista matkustajavirroista määränpää on kantakaupunki-alueella - siis siten että junamatkan määräasema on Pasila, keskusrautatieasema tai jokin tulevista pisara-asemista.

Itse kun veikkailen semmoista 80-90 %:ia, sinä kaikesta päätellen vähempää.

Mutua tämä taitaa olla puolin ja toisin, ei sillä.

Huopalahdessahan muuten vaihdot onnistuvat paljon paremmin kuin Pasilassa, ei tarvitse siirtyä laiturien välillä vain vain yhden laiturin puolelta toiselle. Sitä kautta pääsee jatkossa Tikkurilaankin, ehkä ei yhtä nopeasti kuin Pasilan kautta mutta varmaan nopeammin kuin pisaran ympäri.

Maschera Solare

Lyhyet asemat viestivät Espoon halua haaroitaa Länsimetro. (Leppävaaraan)?
Tuo tekisi kalliin Pisararadan entistä tarpeettomammaksi,
olettaen että lisäksi Pasila yhdistettäisiin raitein Itämetroon. (Hakaniemessä)?

Toimituksen poiminnat