hautakangas Kyttäyksestä kannustamiseen, rötösherrat kuriin jne.

Postipaketteja ei toimiteta perille - mikä maksaa?

  • Bussissa käyty keskustelu asiakaspalvelun kanssa
    Bussissa käyty keskustelu asiakaspalvelun kanssa

Olet kotona ja kuulet postiluukkusi liikahtavan. Oven takaa tai luukun välistä löytyy pakettikortti. Postin seurantapalvelusta näet, että pakettiasi on "yritetty toimittaa" ja että "vastaanottajaa ei ole tavoitettu". Kuulostaako tutulta?

Et ole yksin. Postin-Itellan-Postin pakettikuriirit tekevät näin joka päivä. Itselleni viimeksi perjantaiaamuna.

Nämä ninjapostiljoonit ovat ilmeisesti valtakunnanlaajuinen ongelma jo vuosien ajalta. Ennen luulin, että heitä on vain täälläpäin, mutta sitten piti tarkistaa Internetistä.

Siis: yksi asiakas on maksanut Postille paketin toimittamisesta toisen kotiin. Toinen asiakas odottaa pakettia kotonaan. Paketti ei tule. Ovikello ei koskaan soi, sen sijaan ilmaantuu vain lappu, ja postimies pakenee vähin äänin.

Oheinen kuva on keskusteluni Postin asiakaspalvelijan kanssa heidän sivustollaan. Lasse ei mitään myönnä, muttei kiistäkään. Pahoittelee vain.


Iltaan:

Lumisateesta huolimatta raitiovaunu toimi, ja pääsin ajoissa postiin hakemaan pakettini - ennen kuin menin kotiin jatkamaan kesken jääneitä töitäni. Muuten olisin saanut odottaa omaisuuttani maanantaihin.

Kysyin ovikello-ongelmasta myös postikonttorin tiskillä, ja sain palautelomakkeen, sekä selityksen, että he eivät edes tiedä kuka niitä paketteja kuskaa. Joku kuriiri, ei ole Postin asia, he eivät voi sille mitään.

En tiedä, millaisia sopimuksia nämä kuriirit tekevät Postin kanssa, mutta ilmeisesti he tekevät enemmän rahaa, tai helpommin, jättämällä soittamatta ovikelloa. Ainoastaan postiluukusta mahtuvat paketit tulevat koskaan perille käymättä itse konttorissa.

Ovikellon soittaminen maksaisi kuriirille muutaman sekunnin työtä. Paketin noutaminen postista maksaa Postille taatusti enemmän. Saati sitten vastaanottajalle!

Ja mitä tekee postikuljetusten hiilijalanjäljelle se, että nämä tyypit kuskaavat paketteja ympäri kaupunkia, edestakaisin, ilman aikomustakaan toimittaa niitä perille?


...

Kuka näitä kuriirisopimuksia solmii, ja millä perusteilla? Suoritetaanko Postissa yhtään mitään laadunvalvontaa, vai onko ohjeenakin palvella asiakkaita mahdollisimman huonosti, tai hidastaa pakettien menemistä perille? Miten tällainen tilanne voi jatkua vuodesta toiseen?

Ei ollut ensimmäinen tai toinen tai kolmas paketti itselläni. Eikä monella tuttavallanikaan. Kyseessä on systeeminen ongelma.

Jotain minulle on kyllä mennyt perille. Käytän työmatkani varrella sijaitsevaa pakettiautomaattia aina kun mahdollista. Mutta se on ollut mahdollista vasta kuukausien ajan, ja vain joidenkin suomalaisten verkkokauppojen kanssa.

Mutta jos joku, yleensä minä itse, jumalauta maksaa siitä että saan paketin kotiini, niin toivon, että se edes yritettäisiin toimittaa.

...

Nyt kun päästin höyryt tänne, keskityn kirjoittamaan sitä "oikeaa" palautelomaketta, ystävällisesti ja asiallisesti. Näyttää sitten hyvältä siellä valtionyhtiön Ö-mapissa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (17 kommenttia)

Käyttäjän JouniM kuva
Jouni Minkkinen

Itella/postiin luottaminen on tänäpäivänä kuin reisilleen kuseminen, hetken se lämmittää...

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas

Tapanani ei ole luottaa asioihin, joissa on hallintoneuvosto. Tai joku S-ryhmän pomo hallituksen puheenjohtajana. Mutta näille asioillepa ei yleensä ole paljoa valinnanvaraa. :)

Jonas Hellgren

"Tapanani ei ole luottaa asioihin, joissa on hallintoneuvosto."

Helmi. LOL

Juhani Piri

Aika hienotunteisesti olet asian hoitanut. Toki asiakaspalvelun vikahan se ei ole, jos ovikelloa ei ole soitettu, eikä sieltä oikein pystytä vaikuttamaankaan. Asiakaspalvelulomakkeen voit melkein työntää suoraa roskiin, ennen kun alat sitä täyttämäänkään.

Ovikellon soittamatta jättämisestä on ollut puhetta useaan otteeseen eri sosiaalisissa medioissa, mutta sitä en tiedä onko kukaan ottanut yhteyttä puhelimitse tai marssinut herra isopomon toimistoon ja vaatinut selitystä/korjausta.

Lippuset ja lappuset tai asiakaspalvelun kanssa kulutettu aika on täyttä rahan ja ajan haaskausta. Marssimalla itse herra pampun toimistoon (ehkäpä jonkun median kanssa), tulee asia hoidettua heti kerralla, muuten ne asiakaspalautehöpöhöpöt menee ö-mappiin kaikki.

Itselleni on tapahtunut myös ns. ninjaposteljooni. Olen päätynyt siihen, etten kuluta energiaa jahtaamalla ninjoja vaan tilaan halvimmalla mahdollisella tavalla paketit lähi r-kioskille josta noudan paketin kun jaksan.

Joku päivä voisin marssia sinne pääjehun konttoriin ja ilmaista mielipiteeni palvelusta ja sen laadusta mistä maksetaan.

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas

Luulen että on joku aika paljon pienempi jehu, joka näitä juttuja alihankkijoiden kanssa junailee.

Tulee olemaan myös mielenkiintoista tietää, kuka tuo alihankkija on, ja millä perusteella tekee rahaa.

Tätäkin kusetusta on pyöritetty jo vuosikausia, mutta jos se jo tänä tai ensi vuonna loppuisi.

Juhani Piri

Kuten nykyisessä yhteiskunnassa on tapana, tarpeeksi isolta jehulta murahdus johtaa siihen että alihankkia vaihtuu luotettavampaan tai sitten nykyinen alihankkia muuttaa käytäntöjä.

Vika myös lienee siellä, ettei tämä isoin jehu tiedä millaista kuormitusta alihankkija aiheuttaa työntekijöilleen. Mutta syy siihen voi olla halpa hinta kun numeroita pyöritellään ja boonuksia jaetaan.

Se halvin ei aina ole se paras, eikä se kallein ole takuu paremmalle.

Työilmapiiri, osaava ja kannustava johtaja, yritys joka ei ole harmaa massa jonka johtajat istuu työntekijän ulottumattomissa = paras.

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas

Nettikeskusteluissa on käynyt ilmi, että monet luulevat, että ihan tavalliset postinkantajat tuovat noita "ei tavoitettu" -lappuja, ja että heillä ei ole edes paketteja mukanaan. Lisäksi nämä ihmiset tuntuvat hyväksyvän tilanteen, ja/tai olettavan, että pakettia olisi yritetty toimittaa jo edellisenä päivänä.

Minun luonani kävi siis pakettikuriiri. "Oikea" postinkantaja toi ihan muun kirjeen vasta joskus iltapäivän aikana, sen löysin päästessäni kotiin.

Tavalliset postinkantajat tuovat saapumisilmoituksia ja ehkä pakettikortteja (jos siis tällainen "nouda paketti postista" -palvelu on enää edes olemassa).

Eikä noita "ei tavoitettu" -lappujakaan enää järin kirjoitella. Esimerkiksi perjantaisessa lapussani ei edes lukenut mitään tavoittamisesta. Se oli pakettiin tulostetusta tarrasta irtirepäisty viipale, jossa oli lähinnä seurantanumero. Verkkopalvelusta näin, että oli "yritetty toimittaa".

Postin verkkopalvelun mukaan pakettia oli tosiaan yritetty toimittaa perjantaina aamupäivällä. Tämä ei vain ollut totta.

Posti (tai postin alihankkija) siis johtaa kuluttajia harhaan, ilmeisen tahallaan. Ja tuottaa viivästyksiä, haittaa ja lisää kustannuksia sekä kuluttajille että Postille.

Käyttäjän ZeiEizh kuva
Juha-Matti Hakala

Tilasin 75v. mutsilleni(tai siis hänen kissalleen) 40l säkin kissanhiekkaa ja 10kg kissanruokaa. Halusin kotiin toimituksen, koska en nähnyt sitä mahdollisena, että mutsi ronttaa kahta painavaa laatikkoa kioskilta kotiin.
Maksoin Itellalle kotiin toimituksen. Mutsi kun on kaiket päivät kotona, niin heidän olisi helppo toimittaa. Vaan ninjahan se sitten kävi.

En periaatteesta itse käynyt hakemassa paketteja, vaan palautin ne lähettäjälle ja tilasin uudestaan toista kuljetusyhtiötä käyttäen. Ohjeistin lähettäjää tekemään reklamaation, koska hän sen palvelun maksoi.

Nykyään kaikki tilaamani tulee muuta kuljetusta käyttäen. Ebaysta tilatut jää aina r-kioskiin, että joutuu sielläkin aina käymään. DPD toimii ihan kohtalaisesti, jos hinta vaan osuu kohdalleen.

Käyttäjän ollimarkkanen kuva
Olli Markkanen

"Ja mitä tekee postikuljetusten hiilijalanjäljelle se, että nämä tyypit kuskaavat paketteja ympäri kaupunkia, edestakaisin, ilman aikomustakaan toimittaa niitä perille?"

Tiukka kysymys onkin, kuskaavatko nämä edes niitä, jos aikomuksena ei ole edes toimittaa?

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas

Käsitykseni on, että ottavat paketit kyytiin postista, sitten käyvät viemässä lippuset ja lappuset (sekä kirjeen kokoiset paketit) postiluukkuihin.

Ja ilmeisesti joskus, harvoin, myös yrittävät tavoittaa vastaanottajan.

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas

Ihan oli unohtunut tämä Fingerpori, mutta sitten joku heitti linkin:

http://hs13.snstatic.fi/webkuva/taysi/960/13057855...

Jonas Hellgren

Olisikohan Postilla jotain tilastoa osoittaa montako promillea postiluukusta mahtuvia suuremmista paketeista he onnistuvat toimittamaan perille.

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas

Yritysasiakkaille onnistumisprosentti on korkea, kun paketit voi vain dumpata vahtimestarille / varastohemmolle. Yksityisille eivät tule perille.

Itse asiassa en ole kuullut, että kenellekään olisi tullut vuosiin.

Käyttäjän OulaLintula kuva
Oula Lintula

Minun piti ehdottaa tähän toimintamallia tällaisten tilanteiden varalle, mutta Juha-Matti ylempänä kerkisi ensin.

Sopimus kuljetuspalvelustahan on yleensä lähettäjän ja kuljettajan välinen, mutta usein käy niin että lähettäjä on siirtänyt kuljetusmaksun osaksi tavaran hintaa, jonka perii vastaanottajalta.

Jos vastaanottaja (tyypillisesti tavaran ostaja) on maksanut myyjälle kotiinkuljetuksesta, eikä kotiinkuljetusta tule, kyseessä on sopimusrikkomus. On yhdentekevää onko kuljetusliikkeen nimi Itella vai Tmi Antti Autoilija - jollei muuta ole sovittu, on myyjän vastuulla huolehtia että tavara tulee perille sovitulla tavalla. Tai jos myyjä käyttää kuljetusliikettä, on myyjän asia selvitellä kuljetus kuntoon sen kuljetusliikkeen kanssa, ei ostajan.

Jos ostaja on ehtinyt maksaa myyjälle, hän voi vaatia kuljetusta kaupan purkamisen uhalla (tähänhän asiakkaalla on 14 päivän oikeus joka tapauksessa). Jos ostaja ei ole ehtinyt maksaa, hän voi kieltäytyä maksamasta kunnes tavara on sovitulla tavalla tuotu perille.

Ikävä tietysti että myyjä joutuu tässä välikäteen, mutta kyllä se paska sitä kautta sitten tiensä perille löytää. Yleensä paremmin, kun se on raha joka puhuu.

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas

Useimmiten nämä tapaukset kai painetaan villaisella, koska vastaanottaja vain haluaa sen pakettinsa (ja on valmis hakemaan sen postista). Minäkin halusin. Paketissa olivat talvikenkäni, ja päivän aikana satoi useampi sentti lunta.

Kantelin nyt kuitenkin myös kuluttaja-asiamiehelle Postin toistuvista laiminlyönneistä useiden vuosien ajalta. En varmaan ole ainoa, mutta lisänä rikka rokassa jne.

Seuraavaksi voisin lähettää muutamia paketteja itselleni ja testailla asioita. En kuitenkaan sattuneesta syystä enää voi suorittaa testejä omalla nimelläni tai kotiosoitteeseeni. Onneksi on ystäviä, joita Googlekaan ei osaisi yhdistää minuun. :)

Käyttäjän pii3719 kuva
Pertti Ikonen

Eikös tilattujen pakettien toimittajille voi antaa tilauksensa yhteydessä ihan minkä tahansa puhelinnumeronsa, mille toivoo tilauksensa toimittajan ottavan yhteyttä toimittaessaan toimitusta.

Jari-Matti Mäkelä

Kannattaa boikotoida Itellaa ihan yleisesti ottaen. Itellan laatu on ollut heikompaa kuin kaikilla kilpailijoillaan niin kauan kuin muistan.

Yksi murheenkryyni on toimitusilmoitukset. Itellalla on oma "netposti", johon eivät kuitenkaan toimita näitä toimitusilmoituksia vaan aina kotiovelle, mistä tulee päivän viive. Ihan käsittämätön juttu. Myös ilmoituksen lähetys tekstiviestillä on erityispalvelu eikä kuulu kaikille vakiohintaan, joten lähettäjät jättävät tämän ostamatta. Tämä on niin 80-lukua kun kaikilla on nykyään sms- tai email-valmius tai jopa netposti älypuhelimessa. Kiinalaisilla firmoilla postitus ei maksa mitään ja silti seuranta pelaa ihan alusta loppuun netin kautta täydellisesti.

Jossain vaiheessa seurantakoodilla Itellan nettisivujen yrityspuolen seurantatoiminnolla näki samasta lähetyksestä tarkempaa ja ajantasaisempaa tietoa kuin kuluttajien versiosta. WTF

Nykyään monet palvelut antavat seurantakoodin, mutta esim. ~2008 kun en ollut vielä siirtynyt älypuhelinaikaan, oli pakko odottaa tätä paperilappua tai jäljentää koodi paperille nettisivulta. Vertailun vuoksi esim. Matkahuolto suostui ja suostuu Siwoissa hakemaan vastaanottajan nimellä paketit. Itella on vaatinut tarkkaa seurantakoodia. Ilman koodia piti lähteä tyhjin käsin 5 km:n päästä postista kotiin kirjoittamaan lapulle tätä seurantakoodia, joka tulisi myöhemmin päivällä ehkä postiluukusta.

Ninjatoimitus on myös jännä. Lappu sujahtaa postiluukusta esim. klo 12 ilman ovikellon soittoa ja tietenkin ilman pakettia. Kun haluaisi mennä hakemaan pakettia kilometrin päästä, toimituslapussa lukee, että saapuu sinne R-kioskiin vasta klo 17. Ihan tarpeetonta viivästystä. Epäilenkin, että Itella kusettaa tällä tavoin itselleen lisää toimitusaikaa ja paketti ei missään vaiheessa kierrä kotiovelle vaan menee suoraan sinne toimituspisteen varastoon.

Lisäongelma on tullaus. Tullauksesta tulee myös lappu kotiin, minkä toimittaminen hidastaa ihan tarpeettomasti. Esim. DHL hoitaa tekstiviestitse jo hyvissä ajoin tullauksen kun paketti ei vielä edes ole Suomessa. Tullauksen jälkeen menee taas 1-2 päivää, kun tulee toimituslappu ninjan mukana kotiin. Siitä sitten 5 tunnin odotus, jotta viimein voi hakea paketin R-kioskista. Hiphei.

Toimituksen poiminnat