hautakangas Kyttäyksestä kannustamiseen, rötösherrat kuriin jne.

Jorma Ollila, pukki kaalimaan vartijana

Jorma Ollila pelaa todellisen työnantajansa, eli Shellin pussiin. Ajatus "tienkäyttöverosta" sopii öljyteollisuudelle kuin nakutettu, sillä se tekisi bensiinistä / dieselistä halvempaa, ja sähköautoista sekä vähäpäästöisestä bensa- ja dieselkalustosta vähemmän haluttavaa. Sanalla sanoen lisäisi öljyn kulutusta.


Ai mitenkö? No näin: 

Jos nykyään hankit sähköauton tai töpselistä ladattavan hybridin, alkuinvestointi on suuri. Mutta kilometrit lyhyillä matkoilla (kuten useimmilla matkoilla näissä "ruuhkaisissa" kaupungeissamme) muuttuvat lähes ilmaisiksi. Sähköä ei voi värjätä kuten polttoöljyä, joten sitä ei myöskään voi verottaa käyttötarkoituksen perusteella.

Jos auton ja polttoaineen verotus korvataan tienkäytön verotuksella, bensa ja diesel voittavat. Saat suurempimoottorisen auton halvemmalla, ja polttoainekin halpenee.

Sähköauton käyttö taas muuttuu moninkertaisesti kalliimmaksi, eivätkä akutkaan nykyisestä halpene, jos ne eivät yleisty.

Ja kirsikkana kakun päällä, kaikki auton käyttö muuttuu reilusti nykyistä kalliimmaksi. Oli kyseessä sitten uusi tai vanha auto, saastuttava tai päästötön. Valtiohan haluaa kerätä tällä uudella menetelmällä kaiken sen rahan, jonka se nykyään saa uusista autoista ja polttoaineesta. 

Ollilan ryhmän mallissa autoilija maksaa myös huviautoilijoiden polttoaineverot, ja tulevien vuosien aikana myös jo aiemmin maksamansa autoveron, yhä uudelleen ja uudelleen. Lohduttaako siinä sitten, että sai uuden auton vähän halvemmalla?

...

Olen aiemmin blogannut lähinnä satelliittipaikannuksesta yksityisyyden loukkauksena (123), eikä siitä tarvinne enempää jauhaa. Mutta nyt minua raivostuttaa vielä enemmän.

Millainen ihmeen valtio palkkaa Shellin hallituksen jäsenen suunnittelemaan ympäristöystävällisempää autoliikennettä?

Millainen "vihreä" puolue tai "vasemmistolainen" ministeri kehtaa viherpestä tällaisen hankkeen, josta tulee eniten haittaa ympäristölle ja pienituloisille?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

15Suosittele

15 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (20 kommenttia)

Käyttäjän marjukkakaakkola kuva
Marjukka Kaakkola

Raivoissani olen myös. Tästä isovelisatelliittipaikannuksesta, uudesta kivasta tienkäyttöverosta, mitääntekemättömästä vanhuspalvelulaista, rahan lykkäämisestä velkaiselle Euroopalle ja tempusta joka eduskunnassa juuri tehtiin persuille.

Joko herääminen tapahtuisi? Että nykyinen poliittinen järjestelmämme ei toimi kansalaisten parhaaksi, eikä kansalaisten tahdon mukaan?

Mitä mieltä Ville olet kansalaisaloitteesta: www.suorademokratia.fi?

(Ja toistan jälleen, aloitteen tekijöillä ei ole mitään merkitystä, aloitteella sen sijaan on!)

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas

Kannatan aloitetta tietysti, sillä ei nykyisten vallanpitäjien kautta saa ääntään kuuluviin.

Käyttäjän marjukkakaakkola kuva
Marjukka Kaakkola

Hyvä! Ja totta, kansalaisten mielipiteet eivät vallanpitäjiä tunnu kiinnostavan tippaakaan.

Pekka Heliste

Vuoden 2015 jälkeen valmistetuissa autoissa on oltava paikannin.

Sanoo EU-direktiivi

Käyttäjän jariojala kuva
Jari Ojala

Jorma Ollila, hyvä veli-järjestön jäsen.

Käyttäjän pahis kuva
Samuli Pahalahti

"Millainen ihmeen valtio palkkaa Shellin hallituksen jäsenen suunnittelemaan ympäristöystävällisempää autoliikennettä?"

Jos et ole sattunut huomaamaan, niin tämäntyyppinen toiminta on erittäin yleistä kaikissa valtioissa.

Jari Söderholm

Luule että tuon toteuttaminen ei ihan helposti onnistu. Ehkä toivoa on.

Sen lisäksi tuo aiheuttaa lisäkustannuksia, kun autoihin tarvittaisiin jonkinlaiset lisälaitteet seurantaa varten ja luonnollisesti byrokraattien organisaatio seurantaa ja rahastusta varten.

Ja varmaan muutakin päänvaivaa vaikkapa jos hienot laitteet menevätkin rikki ja jos seuranta ei sen seurauksena onnistu niin kansalaista varmaan syytetään sitten sen jälkeen laiminlyönneistä ja lätkäistään lisämaksu.

Käyttäjän patrickjensen kuva
Patrick Jensen

"Millainen "vihreä" puolue tai "vasemmistolainen" ministeri kehtaa viherpestä tällaisen hankkeen, josta tulee eniten haittaa ympäristölle ja pienituloisille?"

No vaikka sellainen, jota itse edustan. Kirjoitin tästä aiheesta jo huhtikuussa: http://patrickjensen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1025...

Sähköautoistakin aiheutuu liikennehaittoja, turvallisuusriskejä ja melua, joten niiden verottaminen aiheutettuihin haittoihin nähden suhteutetulla tiemaksuilla on aivan yhtä perusteltua kuin polttomoottoriautojenkin verottaminen.

Mitä taas näihin foliohattujuttuihin tulee, kyseessä on puhdas mediahysteria, jota valitettavasti yleensä fiksut piraatit ovat olleet osaltaan lietsomassa.

Henkilökohtaisen liikkumisen valvonnan rajoittamisesta on ennakkotapaus, nimeltään pääkaupunkiseudun matkakortti. Järjestelmä tallensi aluksi liikkumistietoja, puhtaasti jotta kuluttajalla olisi mahdollisuus reklamoida mahdollisista virheistä. Tietosuojavaltuutettu kielsi tämän ja ominaisuus poistettiin, eikä sitä ole sen koommin yritetty palauttaa. Nyt kortti tallentaa vain saldon ja kausitiedot.

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas

"Sähköautoistakin aiheutuu liikennehaittoja, turvallisuusriskejä ja melua, joten niiden verottaminen aiheutettuihin haittoihin nähden suhteutetulla tiemaksuilla on aivan yhtä perusteltua kuin polttomoottoriautojenkin verottaminen."

Onko tähän mennessä hyvin suhteutettu? Uusiutuvat polttoaineetkin olisivat jo paljon laajemmassa käytössä, jopa Suomessa tuotettuina, jos niitä vain olisi pikkiriikkisen tuettu verotusta höllentämällä. Nyt niitä kehitellään jälkijunassa ja puolivillaisesti öljyteollisuuden toimesta, syystä että öljyn hinta alkaa käydä kovin korkeaksi.

"Mitä taas näihin foliohattujuttuihin tulee, kyseessä on puhdas mediahysteria, jota valitettavasti yleensä fiksut piraatit ovat olleet osaltaan lietsomassa."

Meillä piraateilla on melkoisen vahvat mielipiteet uusia pakkoja ja kieltoja vastaan. Puhumattakaan yksityisyyden suojan loukkauksista, viranomaisvallasta tai byrokratiasta.

Uusia teknologioita tulee käyttää oikeuksien ja vapauden lisäämiseen ihmislähtöisesti, ei niiden rajoittamiseen ylhäältä tuputettuna.

"Tietosuojavaltuutettu kielsi tämän ja ominaisuus poistettiin, eikä sitä ole sen koommin yritetty palauttaa."

Aarnio totesi myös autojen paikantimista, ettei sellaisia voida sallia:

http://www.taloussanomat.fi/autot/2011/02/01/lehde...

Kuitenkin näitä ajetaan ja ehdotetaan vähän väliä, aina vain uusilla nimillä tai perusteilla. Aivan kuin paikannus olisi se varsinainen tavoite, ja sille täytyisi vain keksiä sopivat perustelut.

Ruuhkamaksu ei kelvannut, joten siitä kehittyi tienkäyttömaksu, ja nyt hanketta markkinoidaan jo peräti autoveron poistolla?

Käyttäjän patrickjensen kuva
Patrick Jensen

Minä olen toistanut aivan samaa kuin Reijo Aarnio tuossa linkkaamassasi artikkelissa:

"Reijo Aarnio katsoo, että viranomaisella ei ole oikeutta tietää auton liikkeitä. Hänen mielestään maksujen keräystapa loukkaa yksityisyyden suojaa ja liikkumisvapautta."

En ole tästä mitenkään eri mieltä.

Tämä aiheesta noussut mediahysteria pohjautuu kai siihen väärinkäsitykseen, että paikannussatelliittien viestintä olisi kaksisuuntaista. Näinhän ei ole, ja jos vastaanotin ei itse välitä sijaintiaan jonnekin, kukaan ei koskaan saa sitä tietää.

Auton liikkeitä ei ole tarve välittää satelliittivastaanottimen ulkopuolelle maksujen suorittamiseksi. Pelkkä maksusumma riittää. Ei sähkömittarikaan juorua sähköyhtiölle mistä töpselistä otit virtaa milloinkin, se vain laskee paljonko sähköä kuluu ja kertoo sen yksikköhinnalla. Perusperiaate on oltava, että kerätään niin vähän tietoa kuin mahdollista. Tämä on ihan käytännönkin sanelema pakko, jollei haluta, että tietoliikenneverkot kaatuvat kun puoli Suomea lähtee nelostien juhannusruuhkaan.

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas Vastaus kommenttiin #10

"Auton liikkeitä ei ole tarve välittää satelliittivastaanottimen ulkopuolelle maksujen suorittamiseksi. Pelkkä maksusumma riittää."

Tämä edellyttäisi todella suljettua ja sinetöityä mustaa laatikkoa, ja suljettua ohjelmistoa jonka toiminnasta olisi mahdotonta saada mitään takeita.

Lisäksi jos dataa ei tallenneta, auton omistajalla ei olisi mitään kuluttajansuojaa mikäli järjestelmä laskuttaa liikaa. Toisaalta eipä olisi viranomaisenkaan helppo nähdä, jos laitteistoa on peukaloitu.

Oltaisiin samoissa ongelmissa kuin tutkan kanssa. Joku keksi tutkanpaljastimen, joten yksinkertainen radiovastaanotin täytyi kieltää, ja lisäksi poliisi joutui hankkimaan tutkanpaljastimen paljastimia valvoakseen kieltoa.

Nyt samaa kostailua jatketaan linjalla nopeuskamerat - navigaattorit - keskinopeusvalvonta. Epäreilulta tuntuvat kontrollikeinot aiheuttavat aina vastareaktioita, ja vähentävät lain ja liikennesääntöjen kunnioitusta.

GPS-signaalin estäminen tai häirintä on vielä aika alkeellinen huijauskeino. Parempi on tuottaa väärää signaalia omalla lähettimellä, jolloin auto luulee olevansa jossain muualla. Samaan tyyliin kuin jenkkien tiedustelulennokki, joka taannoin laskeutui iranilaiselle kiitoradalle.

"Ei sähkömittarikaan juorua sähköyhtiölle mistä töpselistä otit virtaa milloinkin, se vain laskee paljonko sähköä kuluu ja kertoo sen yksikköhinnalla."

Sähkömittarit ovat kyllä kehittymässä tähän suuntaan kovaa kyytiä. Tällä hetkellä normaalissa asunnossa sähkön kulutus raportoidaan keskukseen joka tunti, ja tuo data on (ihan lain mukaan) säilytettävä kaksi vuotta. Tätä muuten juurikin perusteltiin kuluttajansuojalla.

Jo tuosta tuntidatastakin voi päätellä, milloin olet kotona, milloin peset pyykkiä tai laitat ruokaa, tai onko komerossasi kannabista kukkimassa.

Jotkut myös asentavat vapaaehtoisesti järjestelmiä, jotka valvovat jokaisen sähkölaitteen kulutusta erikseen, enkä ihmettelisi jos tällaisetkin pian tulisivat uusiin asuntoihin pakollisiksi. Energian säästön tai kulutushuippujen ennakoinnin tms. nimessä, tietty.

liikenne verkosto Vastaus kommenttiin #10

"Tämä aiheesta noussut mediahysteria pohjautuu kai siihen väärinkäsitykseen, että paikannussatelliittien viestintä olisi kaksisuuntaista."
Eihän siihen kaksisuuntaisuus vaikuta? Voihan tiedonsiirto tapahtua reaaliaikaisesti ilman "keskustietokoneen" pyyntöä tai paikanninlaite voi tietyin väliajoin lähettää reitin keskustietokoneelle.

"Näinhän ei ole, ja jos vastaanotin ei itse välitä sijaintiaan jonnekin, kukaan ei koskaan saa sitä tietää."
"Auton liikkeitä ei ole tarve välittää satelliittivastaanottimen ulkopuolelle maksujen suorittamiseksi. Pelkkä maksusumma riittää."

Kun kyse on nimenomaan verosta kuten Ollilan ryhmä esittää, niin veron perusteet pitää pystyä selvittämään. => tietoa pitää kerätä => "kukaan ei koskaan saa sitä tietää" ei päde.

Toki yksi versio voisi olla että tiedonsiirtoa ei olisi ollenkaan vaan lukema luettaisiin katsastuksessa näytöltä, mutta siinäkin pätee se että veron perusta pitää voida selvittää joten itse laitteen pitää kerätä arkaluonteista tietoa => "kukaan ei koskaan saa sitä tietää" ei päde.

"Ei sähkömittarikaan juorua sähköyhtiölle mistä töpselistä otit virtaa milloinkin, se vain laskee paljonko sähköä kuluu ja kertoo sen yksikköhinnalla."
Esimerkiksi jos minulla olisi pieni asunto ja siinä on vaikkapa kaksi pistorasiaa kytkettynä kumpikin eri vaiheelle. Silloin taatusti tiedetään mistä pistorasiasta virtaa otettiin, mikäli talossa on etäluettava mittari.

Käyttäjän marjukkakaakkola kuva
Marjukka Kaakkola

"Meillä piraateilla on melkoisen vahvat mielipiteet uusia pakkoja ja kieltoja vastaan. Puhumattakaan yksityisyyden suojan loukkauksista, viranomaisvallasta tai byrokratiasta.

Uusia teknologioita tulee käyttää oikeuksien ja vapauden lisäämiseen ihmislähtöisesti, ei niiden rajoittamiseen ylhäältä tuputettuna."

Hienosti sanottu.

Mutta juuri toiseen suuntaan näytämme olevan menossa, seuraava askel on, että nahan alle laitetaan mikrosiru. Sillä näet voidaan varmistaa turvallisuutesi kaikissa oloissa, eihän se mitään muuta tietoa kerää. Se havainnoi oletko vaikka liukastunut (lähettää apua paikalle), joko söit riittävän määrän ranskanperunoita (lähettää kutsun kolesterolimittaukseen), onko veressäsi jo kylliksi alkoholia (lähettää ambulanssin tai kutsun AA-kerhoon) ja oletko muistanut katsoa viralliset uutiset tänäänkin (lähettää niistä voimakkaasti kehottavan mainoksen).

Ja kaikki tämä vain omaksi parhaaksesi!

(Vuodesta 2015 alkaen mikrosirun asentaminen kaikille syntyville vauvoille on pakollista EU-direktiivin rajattomalla voimalla). ;-)

Käyttäjän jariojala kuva
Jari Ojala Vastaus kommenttiin #14

Laitetaan tuo siru pakaraan, jolloin voidaan pakaran voimakkaan ylös-alas-liikkeen jälkeen lähettää huvivero. Yhistetään tieto auton tiedoista tuon sirun tietoihin, ja jos auto ei ole ollut kotiosoitteessa, niin määrätään sitten huvivero tuplana. (Tiedän, huono vitsi oli)

Käyttäjän marjukkakaakkola kuva
Marjukka Kaakkola Vastaus kommenttiin #15

Ei tuo nyt niin huono ollut, nauratti. ;D Rajattomat ovat mahdollisuudet toimia 'kansalaisten parhaaksi'. ;)

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas

Ja jatkanpa vielä, että byrokratia ja virkamieskoneistoissa loisiva korporatismi ovat suurelta osin syynä myös huonoon kaupunkirakenteeseen ja tarpeettoman kalliiseen joukkoliikenteeseen.

Eivät täällä olisi kadut tukossa, jos puolet kadusta ei olisi parkkipaikkaa. Eivätkä ihmiset ajelisi autolla ympäryskunnista, jos Helsingissä riittäisi asuntoja.

Eikä joku Matkahuolto tai VR mitään: jopa taksit voisivat olla edullinen ja normaali liikkumismuoto, jos kartellimeiningistä päästäisiin eroon.

Mutta ei, sen sijaan pitää yrittää rajoittaa yksityisautoilua tai ainakin rahastaa sitä entistä enemmän. Laiminlyönnit korjataan uusilla virheillä, koska "venettä ei saa keikuttaa".

Pekka Heliste

Vuoden 2015 jälkeen valmistetuissa autoissa on oltava paikannin.

Sanoo EU-direktiivi

Käyttäjän AnttiPartanen kuva
Antti Partanen

Jos jotain lakia ei voi kiertää, on se ihmisyyden vastaista. Onhan rikollisuus oltava yksi elämisen muoto muiden joukossa, ihan kuten Karhukoplalla Aku Ankassa. Itse olen valmis ottamaan seurannan autooni jos se tulee kaikille ja sillä seurataan muutakin kuin verotuksen toteutumista. Jos esimerkiksi ajonopeuksia seuraamalla sillä pelastetaan yksikin ihmishenki on se hankkinut hintansa. Vai paljonko maksaa yksi ihmishenki? Sähköautoilun tulevaisuuden kannalta suurin ongelma on tällä hetkellä akkuteknologia. Akku maksaa enemmän kuin muu auto, joka johtaa kertakäyttöisyyteen ja autojen huonoon laatuun. Nykyinen tekniikka ei myöskään toimi maamme kaikissa olosuhteissa. Päästöjen osalta sähköauto saavuttaa bensiini auton jos sähkö tuotetaan ympäristöystävällisesti (joskin hipit ei halua ydinvoimaa, jokien valjastusta ja kukaan ei myllyä takapihalle maisemaa pilaamaan). Vihataan ilolla kaikkea, se on kivaa =)

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas

Tässä tehtäisiin vain uusi laki, jota varmasti jotkut yrittäisivät kiertää. Siis luotaisiin uusi rikollisuuden muoto.

"Jos esimerkiksi ajonopeuksia seuraamalla sillä pelastetaan yksikin ihmishenki on se hankkinut hintansa. Vai paljonko maksaa yksi ihmishenki?"

Jos seurantajärjestlemä maksaa esimerkiksi kolmesataa miljoonaa euroa, voidaan myös kysyä että olisiko tuolla rahalla voinut pelastaa enemmän ihmishenkiä jossain muualla. Poliiseja ja sairaanhoitajia palkkaisi tuolla rahalla aika monta.

liikenne verkosto

Ollilan työryhmä on rajannut nopeusvalvonnan valvonnan ulkopuolelle.

Eikö olisi parempi idea laittaa kaikille ihmisille siru niskaan jo synnytyslaitoksella, sillä vasta olisikin paljon vaikutusta rikollisuuden torjunnassa? Olisitko vapaaehtoinen?

Toimituksen poiminnat