hautakangas Kyttäyksestä kannustamiseen, rötösherrat kuriin jne.

Apotti vai abortti?

LISÄYS: HUS oikaisee virheelliset väitteeni. Kannattaa lukea oikaisu tästä.


Kuuntelin keskiviikkoiltana parin tunnin ajan, kun Lasse Lehtonen (HUS) ja Antti Kivelä (Sitra) puolustelivat terveystietohankettaan. Kyseessä oli kuin varkain järjestetty eduskunnan kansalaisinfo, koollekutsujana kansanedustaja Sauli Ahvenjärvi (KD). En olisi edes tiennyt tilaisuudesta, ellen olisi vilkaissut paperi-Hesaria tiistaina.

Facebook-ryhmästämme muutama kiinnostunut onnistui saapumaan paikalle. Erityiskiitos vihreiden Otso Kivekkäälle ja Harri Juntuselle, sekä kokoomuksen Ossi Mäntylahdelle. Pääsimme esittämään kysymyksiä, joita kristillisdemokraatit ja lääkärit eivät kysyneet, erityisesti hankinnan riskeistä.



Ei oikein hyvältä näytä:

1. Järjestelmän toimittaja on mm. liikevaihdon perusteella rajattu kolmeen Suomen suurimpaan, "jotta ei menisi konkurssiin, jos epäonnistuu".

Mutta käytännössä sopimussakko epäonnistumisesta voi olla vain kymmeniä miljoonia - ja se lankeaa maksettavaksi vasta pitkän ja voitetun oikeusprosessin kautta, ja vasta siinä vaiheessa kun budjetti on ylitetty sadoilla miljoonilla, ja koko projekti haudattu?


2. Lehtosen mielestä budjetin tai aikataulun ylityksiin ei edes kannata varautua, vaikka moninkertaiset ylitykset ovat jo paljon suppeammissa, vain muutaman miljoonan euron projekteissa, enemmän sääntö kuin poikkeus?

Vaikka ammattilaiset varoittelevat, että yli sadan miljoonan euron IT-projekti mitä todennäköisimmin ei pelkästään myöhästy ja tule kalliiksi, vaan myös epäonnistuu täysin?


3. Koko valtava, kaikenkattava tietojärjestelmä halutaan ostaa "palveluna". Kun kyseessä on suljettu järjestelmä, tämä tarkoittaa, että toimittajaa ei voi vaihtaa kesken kaiken, koko järjestelmän käyttöiän aikana. Kun järjestelmään tulevaisuudessa tehdään muutoksia, niistä sitten vain maksetaan tuolle samalle firmalle. Mitä se sattuu pyytämään.

Tämä ei ole edullista veronmaksajille, mutta on erittäin edullista hankkeeseensa sitoutuneille virkamiehille, ja tietenkin paras mahdollinen kultakaivos julkista sektoria kuppaamaan tottuneille yrityksille.


4. Avoimen lähdekoodin ohjelmat "eivät ole ilmaisia tai edes halpoja", ainakaan kuppaajayritysten tuottamien selvitysten mukaan. Itse asiassa maailman ehkä tunnetuinta ja käytetyintä terveystietojärjestelmää ei ollut edes löydetty selvityksessä.

Lehtonen kyllä tiesi, mikä VistA on, mutta selitteli, että sitä ei olisi helposti saatavissa yhdeltä yritykseltä. Kuten Epic.

Idea avoimessa lähdekoodissa ei ole, että järjestelmä pitäisi saada joltain yhdeltä firmalta. Idea on, että järjestelmä on täysin maksuton, vapaasti käytettävissä kuin oma, ja että sen kehittäminen ja ylläpito voidaan joko hoitaa itse, tai ostaa mistä kulloinkin huvittaa. Ja ostaa niin pienissä osissa kuin huvittaa.

Avoimen lähdekoodin käyttö kuitenkin edellyttäisi myös omaa asiantuntemusta ja vastuun ottamista.

 

5. Pelkästään hankintapäätös edellyttää neuvotteluja noin sadan itsenäisen, kunnallisen toimijan kesken. Näiden kaikkien tulisi suostua ja uskoa hankkeeseen, jotta hankinta etenisi. Näiden kaikkien tulisi maksaa laskunsa ajallaan, ja puhaltaa yhteen hiileen, kunnes järjestelmä on käytössä.

Jo KanTa-hankkeessa kävi varsin selväksi, että kunnalliset terveysalan toimijat eivät yhteen hiileen puhalla. Lisäksi kukaan ei edes tiedä, miltä HUS organisaationa näyttää vuonna 2017 - onko sitä edes olemassa? Missä kuntarajat menevät tuolloin? Voiko metropolihallinto panna kunnalliset toimijat kuriin ja järjestykseen?


6. Tiedonsiirto-ongelmista johtuvia vaaratilanteita oli vuonna 2011 huomattu HUSin alueella kaksituhatta, ja tämä siis kattaa vain ne "vaaratilanteet", jotka oli huomattu. Huomaamatta jääviä pieniä ja suuria virheitä sattuu todennäköisesti paljon useammin.

Tällä hetkellä lääkärit käyttävät 50-60% työajastaan tietokoneilla. Tämä hukkaa HUSin alueella 400 lääkärin työpanoksen joka vuosi, ja tämä maksaa viisikymmentä miljoonaa euroa (jommankumman alustajan mukaan). Joku yleisöstä lisäsi tähän, että myös sairaanhoitajat joutuvat tappelemaan samojen järjestelmien kanssa.

Apotin suunnitelluilla kustannuksilla palkkaisi satoja kovapalkkaisia ohjelmistokehittäjiä, ylläpitäjiä ja mikrotukihenkilöitä, ja rakentaisi konesaleja. Jos Apotti olisi yritys, sen liikevaihto olisi kymmeniä miljoonia euroja. Nyt nuo miljoonat on tarkoitus lahjoittaa Accenturelle hamaan tulevaisuuteen, ja niiden työllistävä vaikutus kohdistunee lähinnä Intiaan.

 

7. Outoja odotuksia: "nää firmat katselee Pohjoismaita kokonaisuutena, ja se joka ensin valitsee, saa halvimmalla."

Tämä kai tarkoittaa, että Accenture sai halvalla yksinoikeuden Epiciin Suomessa?

Kaiken ylläolevan huomioonottaen, emme selviä edes HUSin alueen käyttöönotosta ilman ylimääräistä miljardia. Huonoa mainosta muille pohjoismaille.



...


Korvani nousivat hörölle, kun Lehtonen mainitsi "sisäisen riskianalyysin" olevan parempi kuin ulkoinen. Otso kuitenkin ehätti ensin kysymään, että mistä kyseisen riskianalyysin (ja niin ikään mainitun hyötyanalyysin) löytäisi. Kyseiset paperit ovat julkisia asiakirjoja, mutta edes tietoa niiden olemassaolosta ei löydy Internetistä.

Sama Otso sai jo aikaisemmin julkisuuteen sen "ulkoisen" riskianalyysin, ja koko kasan määrittelyitä, jotka HUS oli "epähuomiossa" jättänyt julkaisematta. Nyt on ilmeisesti saamassa myös nuo kaksi uutta "tietovuotoa".

Jos tarjouskilpailu olisi ehditty aloittaa, osa noista dokumenteista olisi saattanut muuttua salaisiksi. Oltuaan vähän aikaa julkisia, mutta ei julkaistuja.

 

Mites se menikään? Rehellisellä julkisella toimijalla ei ole mitään salattavaa?

 

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) mukaan tämä kirjoitus sisältää virheellisiä väittämiä Apotti-hankkeesta. HUS:n vastine tähän kirjoitukseen löytyy täältä. t. Uuden Suomen toimitus

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

12Suosittele

12 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (12 kommenttia)

Käyttäjän erlandsalo kuva
Erland Salo

Kiitoksia hiuksia nostattavasta jutusta. En ole asiantuntija, mutta sen tiedän taatusti, että minä olen kaiken lystin maksaja veronmaksajana.

Samaan tuleen eri toimijat puhaltavat, mutta vain eri suunnista eli noet toistensa silmille.

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas

Kun kysyin, mitä Apotti maksaisi käyttöönoton jälkeen, en saanut vastausta.

Eli juu, aborttia ehdotan nyt tälle hankkeelle.

Citycani *

Raporttisi on kammottava, mutta en oikeastaan hetkeäkään epäile, etteikö se olisi myös erinomaisen todenmukainen.

Minäkin kannatan aborttia tässä tapauksessa mitä suurimmassa määrin. ;)

Käyttäjän usvi kuva
Janne Paalijärvi

VMP. Tässä suhmuroinnin suihkeessa ei tahdo kuulla omia ajatuksiaankaan. Abortti Apotille!

Käyttäjän akisuihkonen kuva
Aki Suihkonen

Julkiset hankkeet aloitetaan päättämällä, että siitä tulee varmaankin hyvin kallis. Hinnan pitää nimittäin korreloida sen kanssa, kuinka vähän sitä ymmärtää...

Tämän jälkeen piikki on auki. Alkaa huutokauppa siitä, mitä "ominaisuuksia" järjestelmällä pitää olla, kuten vaikka laatutakuutuksia, jotka totta kai ovat suorastaan sisäänrakennettuja jokaiseen miljardiluokan ylittävään järjestelmään, jota juuri speksataan kiireellä röökiaskin kanteen.

Jari-Matti Mäkelä

Mitä olen open source -projekteja seurannut, niin niissäkin on release engineering aika paljon parempi kuin näissä valtion hankkeissa, vaikka mallina on monesti kammottavan antiikkinen vesiputous, vapaaehtoisia ei ole aikataulullisesti edes sitoutettu kovin tiukasti, osa tekijöistä on ihan pystymetsästä otettuja ja ilmaantuvat hyvin satunnaisesti milloin mihinkin vaihetta projektia. Tuotteen kaavailtu tarkoitus on kuitenkin aika samanlainen, open source -ohjelma on tarkoitettu kaikkien käyttöön, julkisesti arvosteltavaksi, kuten julkisetkin tietojärjestelmät.

Julkiset projektit taas tehdään suljetuin ovin, hyvin leväperäisellä tiedotuksella (voi vaan kuvitella, miten pörssiyhtiö menestyisi, jos sijoittajilta pimitetään kaikki data firman tuotteiden etenemisestä ja myynnistä ja erityisesti pimitetään tarkempi tieto kaikista riskeistä ja epäonnistumisesta). Vaikka tilaaja maksaa koko lystin, sopimus tehdään vielä hullummaksi kuin jos kuluttaja ostaa kaupan hyllyltä valmiin tuotteen. Kuluttaja maksaa pienen summan tuotteesta, koska R&D on hajautettu kaikille ostajille. Vastineeksi ei myöskään saa mitään (tai hyvin minimaaliset) IP-oikeuksia tuotteen koodiin yms. tekijänoikeudella suojattuun materiaaliin. Valtion tapauksessa maksetaan maksimaalinen hinta ja moninkerroin sen ylikin. Sopimuksessa kuitenkin kaikki oikeudet luovutetaan pois ja toivotetaan sopimuksessa firmalle onnea, jotta se voisi omaksi voitokseen käyttää hyödyksi valtion maksamaa R&D:tä muiden vastaavien tilausten osalta. Sopimukseen vielä toivotaan kohtaa, joka teknisesti estää jatkossa tapahtuvan kilpailuttamisen ja maksimoi vendor lock-inin.

Pertti Järvenpää

Olin läsnä tässä tilaisuudessa minäkin. Ei pidä paikkaansa, että "Pääsimme esittämään kysymyksiä, joita kristillisdemokraatit ja lääkärit eivät kysyneet, erityisesti hankinnan riskeistä." Tilaisuuden järjestäjänä KD:n kansanedustaja Sauli Ahvenjärvi oli kohtelias puheenjohtaja ja jakoi puheenvuoroja kaikille läsnäolijoille. Kiitokset Kristillidemokraattien eduskuntaryhmälle tämän tärkeän hankkeen esille nostamisesta.

Itse kiinnitin huomiota ROI-laskelmassa esiintyviin riskiolettamuksiin. Tai siis kansankielellä niiden puuttumiseen. Esitetyt käyrät näyttivät kauniilta. Mutta valitettavsti samalla tavalla ne näyttävät kauniilta joka kerta. Vai onko joku nähnyt projektin alussa esitettyjen laskelmien näyttävän jotain muuta?

Nyt tarvittaisiin muutama inhorealistinen laskelma: Mitä tapahtuu toiminnallisesti ja taloudellisesti, jos kustannukset ja aika ylittyvät 100 prosentilla? Mitä tapahtuu, jos uusi järjestelmä ei korvaakaan kaikkia 200 edeltäjäänsä? Voi olla, että riskianalyysit käsittelevät näitä vaihtoehtoja. Niitä vaan ei vielä ole ollut nähtävillä.

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas

Olisi pitänyt kirjoittaa "pääsimme esittämään ERI kysymyksiä kuin..."

Otso Kivekäs kaivoi esiin ainakin tämän ulkoisen riskianalyysin, ja sisäinen lienee tulossa:

http://aulis.sange.fi/~otso/stuff/APOTTI%20hankinn...

Muita asiakirjoja löytyy sieltä täältä verkosta, Esa Heiskanen on koonnut niistä pitkän listan:

https://www.facebook.com/notes/esa-heiskanen/muutama-kerätty-pointti-husn-potilastietojärjestelmähankkeesta/10151281449745802

Hauskasti esimerkiksi hankintailmoitus löytyi ainoastaan Kirkkonummen sivuilta, muualta se oli "unohdettu".

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas

Tänään uutisoidaan, että sähköinen reseptijärjestelmä on ollut lainvastainen viime maaliskuusta saakka:

http://www.hs.fi/kotimaa/S%C3%A4hk%C3%B6isen+resep...

Käyttäjän teppoovaskainen kuva
Teppo Ovaskainen

HUS:n mukaan blogikirjoitus sisältää virheellisiä väittämiä infotilaisuudesta ja hankkeesta.

HUS:n vastine löytyy täältä:

http://jarmokoponen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/11865...

-Teppo / US

Käyttäjän erlandsalo kuva
Erland Salo

Suomen vanha kansa sanoi aikoinaan, että huutavan ääni ei kuulu korvessa. Näin oli silloin ennen, mutta nyt on nyt. Onneksi netissä ilmaistut mielipiteet todella kuuluvat ja joskus kovaakin.

Minä kiitän Ville Hautakangasta ja monia monia muita, jotka ovat saaneet aikaan laajan keskustelun terveydenhoidon tietojärjestelmien kokonaisuudistuksesta. Kyseessä ovat niin valtavat vero-eurot, että niitä summia ei tavallinen ihminen ymmärrä.

Yhteiskunnan tietöjärjestelmien rakentamisessa on paljon aivan hirvittäviä epäonnistumisia. Mutta ei muuta väliä kuin "anteeksi" sanoi STM:n ylijohtaja. Veronmaksaja maksaa.

Toimituksen poiminnat